Kvinnenes årets bil-jury utvidet med norsk journalist

Hanne Hatrem i VG blir det første norske innslaget i juryen som kårer årets bil blant kvinnene.


De to mest prestigetunge årets bil-prisene er de som deles ut av en internasjonal jury og en europeisk jury. I World Car har vi ingen nordiske representanter, men det har vi heldigvis i den europeiske Car of The Wold-prisen. Der er Fred Magne Skillebaek hos Elbil24 et av medlemmene, i tillegg til journalister fra Sverige, Finland og Danmark.

Det er også en årets bil-pris som stemmes fram av utelukkende kvinnelige journalister, og denne heter Women's World Car of the Year ‒ forkortet WWCOTY.

Dette er en internasjonal jury med eksperter fra hele verden, akkurat som World Car. Prisen ble etablert i 2009 for å gi kvinnene som ofte blir oversett i bilverden en stemme, og i likhet med de to største prisene er alle nybilene kvalifisert til kåringen.

Så nei, vi snakker ikke kun om det som litt flåeste er kjent som konebiler, men all slags biler. Juryen fokuserer spesielt på ting som sikkerhet, kvalitet, pris, design, enkel kjøring, fordeler og miljømessig fotavtrykk når de skal avgi sin stemme.

Logisk nok blir vinneren annonsert på kvinnedagen 8. mars, og i år gikk Peugeot 308 til topps i hovedkategorien. Den fulgte dermed i hjulsporene til biler som Land Rover Defender, Mazda 3 og Volvo XC40, de tre foregående vinnerne.

Juryen som stemte fram Peugeot 308 besto av 56 journalister fra 40 land over hele verden, inkludert en finsk og en dansk journalist.

Norge har tradisjonelt blitt oversett av bilindustrien, for vi er tross alt et veldig lite land med 5,5 millioner mennesker og uten noen egne bilmerker. Vi har riktignok Kongsberg Automotive, en viktig bidragsyter til bilindustrien, men det er stort sett det vi kan skryte av.

Men som vi har erfart de siste årene har bilindustrien nå virkelig fått øyne opp for Norge, og grunnen er selvsagt det store inntoget av elbiler her. Resultatet er at flere elektriske bilmerker som nå skal satse i Europa først har kommet til Norge, og deretter skal de videre ut på det gamle kontinentet.

WWCOTY vil også å ha fatt i den elbil-ekspertisen som nå finnes i Norge, og har utvidet juryen med et nytt norsk medlem.

Hanne Hatrem er et velkjent navn i den norske bilpressen, og startet allerede i 1988 å jobbe i NAF-magasinet Motor. I 2004 gikk hun over til VG, hvor hun nå for det meste produserer såkalt VG+-innhold.

‒ Bilene og bilindustriens endring er virkelig stor og interessant, sier hun.

‒ Heldigvis for meg er Norge blant de ledende – eller kanskje «det ledende» – landet i overgangen til elbiler. Det er en interessant reise og en glede å jobbe med. Jeg trives med å være på veien, alene eller med bilkolleger på prøvekjøring ‒ og jeg liker også å jobbe på kontoret i VG, sammen med ledende journalister på mange felt, legger hun til.

WWCOTY har utvidet med flere nye medlemmer etter at den siste prisen ble delt ut 8. mars, og nå er både Norge, Sverige, Finland og Danmark representert i juryen.

‒ Jeg er beæret over å bli spurt om å være jurymedlem, og få muligheten til å ha en stemme i den, sier den norske biljournalisten.

Med Hanne Hatrem på plass økes WWCOTY-juryen til 59 journalister fra 43 land, og er dermed en virkelig global bilpris.

Les også:

Les mer om:

Nyheter