Historiens sterkeste Audi med bakhjulsdrift

Audi skal vinke adjø til V10-motoren, og de gjør det med stil. Nå viser de nemlig en ny Audi R8 GT som det garantert kommer til å bli kamp om.


Lamborghini, den rasende oksen, er faktisk eid av ingen ringere enn Audi. Jepp. Men kan man se det på noen av bilene til merket med de fire ringene?

Ja, det kan man faktisk. Tilbake på begynnelsen av 2000-tallet ville også Audi og ikke minst Audi Sport lage seg en skikkelig superbil, og veien til Lambo var kort.

Italienerne selv lagde på den tiden superbilen Gallardo, forgjengeren til selveste Huracán, og Audi bestemte seg for å bruke denne som en slags mal.

Dermed så Audi R8 dagens lys i 2006, og ekte superbil selvsagt utstyrt med quattro (firehjulsdrift) og en drøss med hestekrefter. Men de nøyde seg ikke bare med denne.

I 2010 knallet de til med et enda villere beist kalt R8 GT, og denne adopterte like godt drivverket til Gallardo. Nærmere en superbil enn dette har Audi aldri vært.

Vel, foruten den nye Audi R8 GT RWD.

Nå har de nemlig en ny utgave på gang, og denne gang er det også historisk sus over modellen. Dette blir nemlig den aller siste Audi-modellen som blir utstyrt med en V10-motor. Ja, Audi skal over til elektriske drivverk også for sine aller mest potente biler.

Og de veiver adjø med stil.

For motoringeniørene har nemlig tunet denne V10-motoren på 5.2 liter opp 620 hestekrefter, og alt dette skufles altså over til bakhjulene. Så dermed blir R8 GT RWD den aller sterkeste bakhjulsdrevne bilen i Audi-historien.

Et potensielt problem med så mange krefter til bakhjulene er hjulspinn, noe man helst bør unngå. Men Audi Sport-folkene har tenkt på dette, og i tillegg til en ny 7-trinns dual-clutch automatkasse er det også en ny Torque Rear-modus som kontrollerer veigrepet. Denne har hele sju trinn og kan stilles inn enkelt via en dreieknapp på rattet, og dermed bør det også være mulig å unngå ukontrollerte spinning.

I tillegg til 620 hk byr også den nye R8-utgaven på 565 Nm med dreiemoment tilgjengelig mellom 6.400 og 7.000 r/min. Resultatet er 0-100 km/t på 3,4 sekunder, 0-200 km/t på 10,1 sekunder og en toppfart på 320 km/t.

Den nye utgaven har ikke bare 50 hk mer enn tidligere, men også vekten er trimmet med rundt 20 kilo ned til 1.570 kilo. Her spiller nye 20-tommers felger som kan utstyres med Michelin Sport Cup 2-dekk en viktig rolle. Ikke uventet har også Audi Sport brukt enda flere lette materialer, slik som karbonfiber.

På innsiden har Audi gått for svart og rødt, mens den utvendige fargen er Suzuka Gray. Det blir også mulig å få den i Tangorot Metallic og Daytona Gray Metallic. Om du lurer på hva Tangorot Metallic er, så kan du bare titte på bildet litt lenger oppe ‒ det er den røde utgaven.

Dette er altså en adjø-versjon, og dermed kommer den med en rekke eksklusive ting ‒ som for eksempel en svart «R8 GT»-skrift bak. Det er også en rekke detaljer som nikker tilbake til 2010-utgaven.

Det er dog et problem, foruten prisen.

Audi skal nemlig kun sette sammen 333 eksemplarer av den nye R8-utgaven, så denne kommer det til å bli kamp om. De som eventuelt får tilslaget kan forvente en levering i løpet av neste år.

Da vil i så fall også kontoen skrumpe ganske betraktelig, for den europeiske prisen for det som blir en historisk bil er satt til 225.000 euro. Det betyr 2,3 millioner kroner ‒ før avgifter.

Vi nøyer oss med å se på bildene, og her har du den aller siste bilen fra Audi med en V10-motor i motorrommet ‒ Audi R8 GT RWD:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter