Det er svenske Hedin som nå baner vei for Fords store pickup også her i Europa, for denne er så diger at Ford Europa mener at den ikke passer her på det gamle kontinentet. Som et plaster på såret tilbyr de den litt mindre Ford Ranger.
Men det ville ikke Hedin-gruppen ha noe av, så de har nå blitt offisiell europeisk importør av den imponerende pickupen som var USAs aller mest solgte nybil så sent som i fjor.
Ikke nok med det, Hedin har også store planer for F-150, og det betyr at de vil rulle den ut i flest mulig land. Det inkluderer elbilnasjonen Norge, og her er doningen på 5,89 meter tilgjengelig gjennom forhandlerne Melhus bil, RøhneSelmer og Solberg bil.
Så ja, det betyr at dette blir som å kjøpe hvilken som helst ny Ford, og F-150 er altså en del av Fords offisielle service-nettverk.
Kundegruppen er ganske stor, for dette er en arbeidshest uten like med et ganske stort lasteplan bak. En gruppe den bør passe greit for er båteiere, og en annen vognentusiaster, for dette er et slepemonster. Tauekapasiteten er nemlig på 3,5 tonn, mens kreftene som drar lasset lyder på 406 hestekrefter og 555 Nm dreiemoment.
Det er som kjent to ting kvinner ikke kan ‒ lukeparkere og kjøre med henger. Eller?
Vel, mange kvinner parkerer helt sikkert bedre enn de fleste menn, og når det kommer til henger er det visst heller ikke lenger mennenes domene. For Hedin har nemlig sjekket ståa.
Nå bør ikke dette komme som et sjokk, for det ruller dokumentarer på TV hvor vi kan se kvinnelige trailersjåfører som håndterer jobben akkurat like bra som de mannlige kollegaene, og det viser også tallet på de som tar BE-lappen over i Sverige.
Dette har altså Hedin sjekket, og det viser seg at på to tiår har antallet kvinnelige BE-sjåfører økt med hele 84 prosent. Og det på samme tid som andelen menn faktisk har gått ned. Så ja, kvinnene er på full fart inn i dette domenet.
Hedin har hentet sine tall fra Transportstyrelsen.
Det er nå drøyt 10 prosent flere svensker som har lov til å trekke tunge tilhengere, BE-lappen, målt mot 2004. Og det er kvinnene som står bak nesten hele denne økningen, for andelen menn som har denne lappen har faktisk gått ned ‒ fra 15,5 til 13,6 prosent.
– De siste årene har vi sett en liten, men likevel tydelig endring i hvem som kjører rundt i en F-150, forklarer Maria Ågerup, markeds- og kommunikasjonssjef for Ford F-150 gjennom Hedin US Motor.
‒ Det er inspirerende at flere kvinner tar plass i en kategori som lenge har vært mannsdominert. Vi håper at denne trenden vil fortsette og at flere får øynene opp for mulighetene BE-førerkort kan gi, uansett om det handler om fritidsinteresser eller jobb.
Men mennene som nå ser for seg at de mister nok et domene kan slappe litt av, for det er slik at det ikke var så veldig mange kvinnelige BE-sjåfører for 20 år siden. Hedin har brutt ned tallene, og slik er situasjonen i 2024:
Totalt er det 483.000 menn som har lov til å dra store hengere etter bilen, mens det er 70.000 kvinner som har dette sertifikatet over i Sverige. Av alle de kvinnelige bilførerne har 2,2 prosent BE, mens andelen menn altså lyder på 13,6 prosent.
– Det er fortsatt et stykke igjen til vi kan snakke om en jevnere kjønnsbalanse totalt sett, men vi håper at utviklingen kan fortsette å akselerere, sier Ågerup.
‒ Ser vi på hvem som har B-førerkort er vi nesten på en helt jevn fordeling mellom kjønnene, og det er ingen grunn til at det skal være annerledes for BE-sertifikatet.
Så mennene har fortsatt sitt hengerdomenet i intakt, men dette er altså litt mer utfordret enn det var.
– Fortsetter utviklingen i samme tempo, kan vi forvente at kvinner tar en stadig større rolle også innen tungtransport – noe både industrien og samfunnet har mye å tjene på, avslutter Maria Ågerup.
Og det er vel selv mennene enig i!
Les også: