Korona gir bobil-eksplosjon, men pass på sikkerheten

I år er det Norge som gjelder for mange av de som reiser på ferie, og det er ventet en aldri så liten eksplosjon av bobiler på de norske veiene. Men så var det dette med sikkerhet da.


Det er ikke så greit å finne noe positivt rundt korona-krisen,
men en ting er at norske borgere nå endelig kan få oppleve sitt eget land under
ferien.

De aller fleste har nå skrotet utenlandske ferieplaner, og mange
av de som planlegger ferie til sommeren vil reise rundt om i Norge. Det er bra,
for vi bor som kjent i et av de vakreste landene verden har.

-->
En av de store trendene de siste årene har vært bobiler, som
fra 2015 til 2018 økte salget av nye bobiler fra 2.772 til 4.166 slike.

I fjor roet det seg dog noe ned, men det var kun nå det
gjaldt nye bobiler. For øverst på Finn’s toppliste for motorseksjonen for 2019 tronet
ikke elbiler, men faktisk campingvogner og bobiler.

Folk søkte altså mer på campingvogner og bobiler enn Tesla i
fjor, og dette var altså før korona-utbruddet som nå tvinger nordmenn til å ta
Norges-ferie.

Regjeringen har også kommet med tiltak som skal lette på de
økonomiske byrdene, og to av disse går rett på bobilferierende nordmenn. Iallfall
de som tar ferien før juli, for det er så lenge de foreløpige tiltakene
gjelder.

Regjeringen har kuttet takstene for ferjene med 20 prosent,
og redusert andelen forskuddbetalingen til AutoPass med to tredjedeler.

I sum vil alt dette mest sannsynlig gi salget av bobiler et nytt løft, og ikke minst føre til at flere tar ferien i en bobil.

Og da er det greit å tenke på sikkerheten, for bobilene er
langt mindre kollisjonssikre enn nye personbiler.

Da det svenske Trafikverket testet to typer bobiler i fjor
oppdaget de raskt at de tålte langt mindre enn de moderne bilene. De testet en
halv-integrert modell hvor førerdelen kommer fra bilprodusenten og resten fra
en påbygger, og en helintegrert type hvor kupeen er bygd av bobil-produsenten.

Trafikkverket krasjet bobilene i 64 km/t, akkurat slik Euro
NCAP gjør når de tester nye personbiler.

Og resultatene var nedslående.

Ingen av bobiltypene hadde en konstruksjon som kunne
beskytte fører eller passasjerer ved en kollisjon.

‒ Testene fra Sverige viser at sikkerheten i en bobil er
betraktelig dårligere enn i vanlige personbiler, sier Bård Morten Johansen,
seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

Mange tror kanskje at man må ha et spesielt førerkort for å
kunne kjøre bobiler, men det er ikke tilfelle. Veier bobilen under 3.500 kilo
holder det med et vanlig sertifikat, og da er det mulig å ha sju personer i
bobilen. Men husk at 3.500 kilo er totalvekta, så ikke pakk bilen så full at bobilen
passerer denne vekten.

Men mange er ikke vant til å kjøre så tunge biler, som blant annet bruker ganske mye lenger tid på å stoppe opp.

‒ Å kjøre bobil kan sammenliknes med å kjøre en liten
lastebil, eller en stor minibuss. Den tar mer plass både i bredde og lengde og
sikkerhetsmarginene blir mindre, spesielt på smale tofeltsveier. Derfor er det
viktig å tenke gjennom hvordan du kan gjøre kjøringen sikrest mulig, sier
Johansen.

Her er rådene fra Trygg Trafikk:

  • Før du kjøper bobil, må du sette deg inn i
    sikkerhetsutstyret til kjøretøyet. Vær like opptatt av kjøreegenskaper som du
    er av interiør.
  • Hold alltid fartsgrensen, kjør defensivt og vær
    oppmerksom.
  • I en bobil har vi ofte med mange gjenstander som
    kan bli livsfarlige i en kollisjon. Alt i bilen må festes godt fast under
    kjøring, også barn. Ta bort bordet hvis du har passasjerer bak.
  • Vær bevisst din egen kjørestil. Når du kjører
    bobil, er det ekstra viktig at du har full konsentrasjon om kjøringen.

Her kan du se når svenskene kjørte bobilene gjennom testkverna,
og vi advarer mot sterke bilder. For her smeller det skikkelig, og vi kan med
skrekk tenke oss hvordan dette hadde vært med virkelige personer på innsiden.

Les også:

Les mer om:

Nyheter