I begynnelsen av 1990-tallet herjet Toyota rally-VM, og tok
fire av fem titler fra 1990 til 1994. Bilen som sørget for dette var en Toyota Celica, først en GT-Four
ST165 i 1990 med Carlos Sainz bak rattet og deretter en Celica Turbo 4WD i 1992
(Sainz), 1993 (Juha Kankkunen) og 1994 (Didier Auriol).
de vant en del enkeltløp ble det aldri noen sammenlagtseier for førere. I 1999 klarte de riktignok å vinne lagmesterskapet, men
førertittelen gikk til finske Tommi Mäkinen som da kjørte en Mitsubishi Lancer
Evolution VI. Toyota hadde fått nok, og trakk seg ut av WRC-sirkuset. Men i 2017 var lysten tilbake, og nå var det avdelingen Toyota
Gazoo Racing (TGR) som skulle sørge for å gjenvinne hegemoniet de hadde på begynnelsen
av 1990-tallet. Og muligens husket de hvem som snøt dem for gullet i 1999, for Toyota GR fant raskt ut av lagsjefen måtte bli Norges-vennen og Petter Solbergs tidligere lagkamerat i Subaru, ja, Tommi Mäkinen. Dette førte også til at lagets hovedkvarter endte opp i Finland,
så det er faktisk der Toyotas offisielle WRC-lag nå hører hjemme. Dermed var det bare å finne en passende bil.
Yaris. Dermed utviklet TGR en Yaris WRC, og Mäkinen valgte landsmennene Jari-Matti Latvala og Juho Hänninen som førsteførere. Det ble ikke noe suksess, og før 2018-seongen ble Hänninen
erstattet av estlandske Ott Tänak. Og nå traff Mäkinen blink. Riktignok tok Ford M-Sport førertittelen med «umulige» Sébastien
Ogier, men Toyota flekket tenner og vant lagmesterskapet. Det var bare oppvarmingen, for i år fulgte de opp ved å ta
tittelen på en suveren måte. Tänak gikk til topps i seks av VM-rundene, og vant
til slutt med 36 poeng ned til Andreas Mikkelsens lagkamerat i Hyundai, Thierry
Neuville.
fransk og het Sébastien til fornavn vant WRC på en evighet, for sist det
skjedde het føreren Petter Solberg og vi skrev 2003 ‒ altså 16 år tidligere. Sébastien Loeb tok de ni titlene etter Solberg, mens Sébastien Ogier tok de seks neste. Toyota har altså kronet comebacket med å bryte den franske seiersrekken, og det feires nå med en splitter ny versjon av Yaris som selvsagt har fått GR i modellnavnet. Toyota har tidligere bydd på en GR Supra for å feire comebacket
til sportsbilen, og drar nå til med en rallyinspirert versjon av WRC-bilen kalt
GR Yaris. Denne har selvsagt adoptert diverse løsninger som vi finner i VM-bilen, men eksakt hva den kommer til å by på vet vi ikke ennå. Det skal Toyota først avsløre over nyåret. Slik ser GR Yaris ut i sitt rette element: Men at den kommer til å bli en liten, hissig sak er ganske klart, for bare sjekk ut videoen under hvor TGR’s testfører «Morizo» lufter det lille beistet. Her er den digre skvettlapper akkurat som en rallybil, og en
lyd som får rallyfolket til å nikke anerkjennende. Dette må vel bare bli bra? Les også:
- Acura bygde seg en 97-modell
- Ja, vi har testet den nye VW Golf
- Elbil-boomen bremser etterspørselen etter olje