Det var to ting som var viktig da det svenske supermerket skulle lage seg en ny hyperbil.
Det ene var selve bakteppet for denne bilen ‒ nemlig å feire at grunnlegger Christian von Koenigsegg rundet 50 år. For ja, en slik stor dag må selvsagt markeres skikkelig.
-->
Det andre var at de ville hylle bilen som startet eventyret ‒ en Koenigsegg CC8S. Dette var en hyperbil som presset grensene i bilverden til et nytt nivå da den kom i 2002.
Så Koenigsegg ville på en måte tilbake til røttene, og kunne i forrige uke presentere CC850, et beist av en bil med både 1.385 hk og Nm dreiemoment.
Det hjelper selvsagt også på ytelsene at bilen også har det eksakt samme vekttallet ‒ 1.385 kilo. Dermed kan hyperbilen vise til et såkalt 1:1 kraft-til-vekt-forhold, noe som bør gjøre den til en rakett rundt racerbanene.
Men den kan også brukes til butikken.
For Koenigsegg som liker å utvikle ting selv, har bygd seg en helt ny girkasse som byr på noe så spesielt som et system kalt Engage Shift System (ESS).
Kort fortalt betyr dette at bilen kan brukes både som en bil med manuelle gir og som en bil med automatgir, og ESS-løsningen åpner for ulike girforhold avhengig av hvilken kjøremodus som velges.
Resultatet bør være en behagelig bil til butikk, og en racer rundt banen.
Den generelle utfordringen med et merke som Koenigsegg er at de lager altfor få biler, ja, målt etter etterspørselen.
Navnet til den nye Koenigsegg CC850 forklarer faktisk hvor mange biler de har tenkt å lage av den, for denne som altså tar den originale CC8 inn i framtiden skal kun lages i 50 eksemplarer. Derav CC850.
Eller mer riktig; de skulle det.
For det var den opprinnelige planen, hevder Koenigsegg selv.
Men planer er som kjent til for å endre.
For nå sier svenskene at 50 eksemplarer ikke en gang dekker etterspørselen fra de aller mest lojale kundene, og i så fall vil ikke eventuelle nye kunder komme i nærheten av å kunne bestille seg den nye Koenigsegg CCS850.
Og en viktig grunn til at folk bestiller en slik bil er nettopp at den er svært eksklusiv, noe som i ettertid vil drive prisene opp. Så dette er akkurat som sjelden kunst ‒ den blir bare mer verd med årene.
Så Koenigsegg var høflig nok og kontaktet de som faktisk hadde fått bekreftet sin bestilling, og spurte om det var ok om de lagde noen flere eksemplarer. Og man skal jo helst være på god fot med en slik superbilprodusent, så svaret var «greit».
Dermed skal CCS850 også feire at det er 20 år siden CCS8S kom, og 50+20 blir som kjent 70.
‒ Responsen på CC850 er overveldende, sier bursdagsbarnet selv.
‒ Å produsere ytterligere 20 på toppen av de planlagte 50 Koenigsegg CC850 er fortsatt ikke i nærheten av etterspørselen, men det gir oss sjansen til å vurdere merkelojalistene i større grad ‒ samtidig som vi ønsker en liten del av nye eiere velkommen, legger Christian von Koenigsegg til.
Etter at Koenigsegg presentere sin aller første superbil i 2002 har de kommet med fem hovedmodeller samt en drøss med spesialutgaver basert på disse. De fem heter CCX, Agera, Regera, Jesko og den helt nye Gemera.
‒ Det er klart at vi traff kjennere og fans ved å blande røttene våre med ny tenkning og et tidløst design som skiller seg fra resten. Vi er ydmyke og takknemlige for responsen, og vil gjøre vårt ytterste for å overgå forventningene, sier von Koenigsegg.
Her er bilder av den ekstreme sportsbilen som skal lages i 50, unnskyld, 70 eksemplarer, Koenigsegg CCS850:
Les også: