De ansatte hos det norske statlige veiorganet drømmer nok om Jesko som en firmabil, men Koenigsegg har dessverre ikke hatt de oransjekledde langs veikanten i tankene med denne utgaven.
Dette er nemlig en visuell hyllest til den første og originale CCR-fargepaletten, og dermed er på en måte sirkelen fullført.
-->
Jesko er nemlig den neste superbilen ut, og det markerer svenskene med en før-produksjonsutgave i fargen Tang Orange Pearl med sølv- og karbonfiber-aksenter.
På innsiden finner vi en racinginspirert SmartCluster-instrumentskjerm hvor grafikken svinger akkurat som rattet, samt en oppdatert SmartCenter infotainment-berøringsskjerm.
‒ Vi er veldig glade for å presentere denne pre-produksjonsserien Jesko i forbindelse med produksjonsstart av 125 eksemplarer av Jesko og Jesko Absolut som skal ut til kundene, sier administrerende direktør, Christian von Koenigsegg.
‒ Som en del av vår gradvise utvidelse begynner Jeskos formontering på et utvidet anlegg på 10.000 kvadratmeter, legger grunnleggeren til.
Koenigsegg viste fram sin nye hyperbil under Genève Motor Show i 2019, og den har deretter gått gjennom en prototypefase for å sikre den ultimate responsen og kjøreopplevelsen.
Og svenskene kan nå rapportere at nye tester viser en «uovertruffen håndtering», takket være nye dempere, en aktiv aerodynamikk, spesiallagde Michelin-dekk og Koenigsegg Electronic Stability-systemet.
Men det Koenigsegg virkelig trekker fram med Jesko er den patenterte og selvlagde Koenigsegg Light Speed Transmission (LST). Ifølge merket representerer den «en evolusjonsskala som vi ikke har sett siden utviklingen av moderne dual-clutch-teknologi ved århundreskiftet».
‒ Jesko føles veldig naturlig å kjøre, forklarer Jeskos testfører, Markus Lundh.
‒ På grunn av sømløs skifting, enten det er opp eller ned, skjer alt bare mye raskere. Det er ingen forsinkelser, det er veldig responsivt og oppfører seg akkurat slik du vil ha det.
‒ For en bil med denne størrelsen og kraften er den veldig smidig i måten den reagerer på, og den styrer ikke eller snurrer selv med plutselige bevegelser med full gass, sier Lundh.
Det er ventet at LST får verdens raskeste girskift, og kassen består av ni gir fremover og syv våte multidisk-clutcher i en kompakt, ultralett pakke. Resultatet skal være lynraske giringer, og da mener svenskene det bokstavelig.
En annen fordel med LST er at den på samme tid klarer å opprettholde et positivt dreiemoment, noe en samtidig åpning og lukking av clutcher sørger for.
Vi tør nesten ikke tenke på hva denne «revolusjonen» fører til av akselerasjoner, for vi minner om at Koenigsegg allerede har verdens raskeste bil.
De er normalt ikke veldig opptatt av rekorder, men i 2019 bestemte de seg for å ta med seg Regera inn i de svenskene skogene.
Og på en nedlagt flyplass i Råda utenfor Lidköping testet de 0-400-0 km/t, den virkelige testen for superbiler. For disse skal både akselerere og bremse lynraskt.
Bilen brukte kun 22,87 sekunder for å nå 400 km/t, og hadde da tilbakelagt 1.613 meter. Bremsingen gikk unna på kun 8,62 sekunder og 435 meter.
Totalt bikket bilen akkurat 2 kilometer, og ville klart det under denne grensen om forholdene hadde vært helt optimale.
Tiden Regera brukte på alt dette var utrolige 31,49 sekunder, og den knuste dermed den tidligere rekorden satt av Bugatti Chiron på 42 sekunder.
Så hva som bor i Jesko tør vi nesten ikke å tenke på, og da tenker vi ikke en gang på den raskeste versjonen. For de har til og med på gang en ultraversjon av ultrabilen, nemlig Jesko Absolut. Og denne er langt sterkere enn selv den brennsterke vinen med samme navn.
Her er de to utgavene side-om-side:
Begge har den samme motoren, en gigantisk 5-liters twinturbo som yter intet mindre enn 1.280 hestekrefter om du fyller på standard bensin. Tar du deg råd til E85 får du ufattelige 1.600 hestekrefter tilgjengelig, og da går det nok rekordfort unna.
Dreiemomentet? En plass godt over 1.000 Nm. Og det er også tallet for marktrykket.
Absolut-utgaven er dog enda mer aerodynamisk ekstrem, og her har Koenigsegg like godt sett til jagerflyene F-15. For bakerst sitter det to store finner som skal bidra til å lime den til bakken, så her er det bare å holde seg fast i svingene.
Den nye Jesko-modellen har fått navn etter faren til grunnleggeren, og de aller første bilene som skal leveres ut til kundene skal være klar til våren.
Og her er forsmaken på disse, en Koenigsegg Jesko kledd i en oransje drakt til ære for den som startet det hele, CCR:
Les også: