Knuste Ferrari-rekord

BAC Mono R ser kanskje ikke ut som en serieprodusert gatelovlig bil, men er faktisk det. Og den er lynrask. Se video når den knuser Ferraris rekord rundt Red Bull Ring.


Da brødrene Neill og Ian Briggs bestemte seg for å etablere et eget bilmerke, hadde de et enkelt ønske. De skulle lage den ultimate racerbilen for gatene.

Engelskmennene satte i gang i 2009, og fikk kontakt med flere store produsenter av superbiler, som Porsche, Mercedes og britiske Bentley.

To år senere kunne de vise fram resultatet, en singelseter kalt BAC Mono med en Ford-motor med 280 hestekrefter og en vekt på særdeles lette 540 kilo.

Siden har vekten økt litt, men det har også kreftene. Pakken med 580 kilo og 305 hk bør flytte greit på seg, den og.

Vekt er racerbilens største fiende, og med en vekt nærmere en tredel av for eksempel den nye Porsche 911 var Mono lynrask.

0-100 km/t gikk unna på 2,8 sekunder, mens toppfarten var på 274 km/t.

BAC har fortsatt å utvikle Mono, og i 2019 kunne de vise fram en helt ny versjon kalt Mono R som kun skal lages i 30 eksemplarer.

Kort fortalt er Mono R enda lettere, raskere, sterkere og med nye materialer som gir enda bedre kjøreegenskaper, så sier det seg selv at denne var neste generasjons fartsmonster.

La oss like godt ta fakta rundt BAC Mono R med en eneste gang:

  • Toppfart: 274 km/t
  • 0-96,5 km/t: 2,5 sekunder
  • Kraft: 343 hk
  • Vekt: 555 kg
  • Kraft-til-vekt-ratio: 618 hk/tonn
  • Spesifikk kraft: 137 hk per liter
  • Pris: Fra 190.950 pund

Så hvor rask er den rundt en bane?

Pirelli P Zero Experience er et arrangement hvor superbiler får besøke kjente racerbaner rundt om i Europa, og dekkprodusenten arrangerte nylig et slik i Østerrike. Der ligger racerbanen som formel 1-fansen kjenner godt til, Red Bull Ring.

Denne banen er kjent som en kraftbane med store høydeforskjeller, noe som ikke er til fordel for en bil med en turboløs 2.5-liters liten 4-sylindret motor.

Men siden BAC allerede hadde en Mono R på plass der, og en habil sjåfør i den britiske racerføreren Adam Christodoulou, så tok de like godt tiden rundt banen.

De visste hva som gjaldt. Den tyske føreren Hubert Haupt satte rekorden for gatelovlige produksjonsbiler da han rattet en Ferrari LaFerrai rundt den 4,34 kilometer lange banen på 1:38,95 minutt.

For Pirellis del passet det fint at Mono R var skodd med de gatelovlige dekkene Pirelli P Zero Trofeo R, og deretter var det bare å starte klokken.

Den viste ved målpassering 1:32,96, og det er ganske så imponerende. Under det forrige formel 1-løpet på Red Bull Ring satte Max Verstappen den raskeste rundetiden med 1:06,20, så kun drøyt 26 sekunder bak denne.

Så fest setebeltene når du trykker play på denne videoen, for her går det skikkelig unna. Og pump opp lyden!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene