Knekk for nybilsalget

Korona-viruset er på vei til å slå ut nybilsalget, og mars ble en tung måned for bilforhandlerne.


Det er uro i bilverden. Alle de store fabrikkene rundt om i
Europa er stengt i påvente av at korona-pandemien skal gå over, nye modeller
blir utsatt, det meste av nybilmesser er avlyst, deleprodusenter har permittert
sine ansatte, det er vanskelig for importører å få nye biler tilsendt over grensene,
og forbrukerne har satt seg på gjerdet ettersom de går usikre økonomiske tider
i møte.

Dette gjør at bilforhandlere opplever tomme butikker, og det
slår umiddelbart ut på nybil-statistikken.

-->
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har nå kommet med tallene
for mars, og det er nedslående lesning.

Totalt ble det registrert 12.541 nye biler i mars, og det er
hele 5.924 færre enn mars i fjor. Nedgangen er dermed på formidable -32,2
prosent, og salget er barbert med nærmere en tredel.

Etter årets tre første måneder har nybilsalget også gått ned
-15,9 prosent.

Nedgangen er prosentvis enda større for bruktimporten, som i
forrige måned ble mer enn halvert med 623 biler ‒ ned -53,7 prosent.

Av de nybilene som faktisk ble solgt i mars opplevde de rene
bensinbilene en rekorddårlig måned. Kun 7,7 prosent av nybilene var
bensinbiler, mens dieselandelen kun var på 10 prosent.

26,6 prosent av nybilene hadde hybriddrift, noe som betyr at
de aller fleste var elbiler.

Det ble registrert 6.966 nullutslippsbiler i forrige måned,
noe som riktignok er en solid nedgang om vi måler med mars 2019. Den gang ble
det registrert 3.766 flere elbiler, og dermed fikk også elbilene seg en knekk i
forrige måned med en nedgang på -35,1 prosent.

Elbilene hadde en markedsandel på 55,9 prosent i forrige
måned, og dette er faktisk også en nedgang fra mars 2019. Da startet nemlig den
store utrullingen av Tesla Model 3, noe som sørget for at elbilandelen skjøt
opp til formidable 58,4 prosent av det totale nybilsalget.

Ikke overraskende er det Audi e-tron som troner øverst på salgstoppen, og i mars ble det registrert hele 1.681 slike biler i Norge.

Det gir den helelektriske SUV-modellen er markedsandel på hele 11,6 prosent, så mer enn én av 10 nybiler i mars var en e-tron.

Nærmest kom Model 3 med 997 biler, og på 3. plass fulgte Volkswagen
Golf som er på vei med en helt ny generasjon nå. Det ble registrert 688 Golfer,
men Hyundai Kona var 4. mest registrert med 530 biler og Nissan Leaf 5. mest
med 518 biler.

Totalt etter tre måneder har e-tron fått seg et solid
forsprang med 3.754 biler, etterfulgt av Golf med 1.959 og Leaf med 1.368
registreringer.

Takket være elbilen var også Audi det mest populære merket i
mars med totalt 1.785 biler, så foruten e-tron ble det kun registrert 104 andre
Audi-modeller i forrige måned.

Volkswagen var det nest mest populære merket i mars med 1.489
registreringer, mens Tesla noterte seg for 1.131 biler.

Sammenlagt etter årets tre første måneder har Audi puffet
storselger Volkswagen ned fra tronen med 4.027 biler, mens volummerket Volkswagen
står med 3.795 registreringer.

Deretter følger Toyota (2.861), BMW (2.395), Volvo (2.030)
og Hyundai (1.994).

Les også:

Les mer om:

Nyheter