Oh yeah, Porsche har klar sin andre modell i sin arv-serie som skal bestå av fire mer retroinspirerte modellutgaver. Og denne jakter ånden til den originale 911.
‒ Heritage Design-modellene representerer de mest følelsesmessige konseptene i Porsches produktstrategi, sier Alexander Fabig, visepresident for Individualization and Classic.
‒ Denne unike tilnærmingen gjør at Style Porsche-designavdelingen jobber med Porsche Exclusive Manufaktur for å retolke ikoniske 911-modeller og utstyr fra 1950- til 1980-tallet. Målet er å gjenopplive designfunksjoner fra disse tiårene.
-->
Porsche skal totalt lansere fire modellutgaver som alle kommer i begrenset antall, og den første dukket opp i 2020. Det var en 911 Targa 4S Heritage Design Edition med designelementer fra 1950- og 60-tallet.
Nå er det altså klart for den andre i rekken, som er inspirert av den originale 911 (1964-1973) samt 911 Carrera RS 2.7 fra 1972. Pluss den 997-baserte 911 Sport Classic presentert i 2009, som også nikket tilbake til den originale 911-modellen.
Rent designmessig har Porsche gitt arv-utgaven det brede karosseriet som normalt er forbeholdt 911 Turbo-modellene, samt en fast bakspoiler som har den berømte «ducktail»-stilen. Spoileren er formet som et spretthopp, og gjør designet ekstra stilig.
På innsiden har Porsche gitt interiøret Pepita-mønsteret både på dørpanlene og setene, og det er tofarget skinntrekk i svart/klassisk konjakk som skal gi en elegant kontrast til den utvendige fargen.
Det er ikke bare den brede stillingen som Porsche 911 Sport Classic som modellutgaven heter arver fra Turbo-utgavene, for fjæringene er basert på 911 Turbo- og 911 GTS-modellene. Dette inkluderer selvsagt Porsche Active Suspension Management (PASM), hvor støtdemperne reagerer lynrask på dynamiske endringer. PASM er kombinert som standard med sportsunderstell, som har en 10 millimeter lavere kjørehøyde.
En retrobasert 911 må selvsagt ha noe unikt i motorrommet, og det har også denne.
Drivverket kombinerer en 3.7-liters twin-turbo som sender de 550 hestekreftene ned til underlaget kun via bakhjulene. Og glem automatgir, for man kødder ikke altfor mye med arven. Her er det en manuell 7-trinns girkasse som gjelder.
Denne har også en spesiell funksjon som kompenserer for turtallsforskjeller mellom girene med et kort turtall når du girer ned, og det hele rundes av med et sportseksosanlegg som er spesialtilpasset modellen for en «enda mer emosjonell lydopplevelse», som Porsche selv sier.
Fargemessig følger den nye utgaven eksemplet satt av 997-generasjonen av 911 Sport Classic, og er inspirert av Fashion Grey-lakken til den tidlige Porsche 356 ‒ forløperen til ikonet.
‒ Den nye 911 Sport Classic er den første bilen som har Sport Grey Metallic-lakk, sier Michael Mauer, visepresident Style Porsche.
‒ Grå er aldri kjedelig, er et velkjent og ganske kult utsagn, slår han fast.
Nå er det ikke slik at kjøperne må gå for denne fargen, for den nye 911 Sport Classic blir også tilgjengelig i solid svart, Agate Grey Metallic, Gentian Blue Metallic og Paint to Sample. Tre tvillingstriper malt på panseret, taket og bakspoileren i Light Sports Grey skal framheve bilens sportslige uttrykk.
Mange kan helt sikkert tenkte seg den retroinspirerte 911-modellen, men det er et problem. Et ganske stort et.
Porsche skal ikke lage flere enn 1.250 eksemplarer av 911 Sport Classic, så skal du få tak i en slik må du stå skikkelig på.
Bildene trenger du imidlertid ikke å jakte på, for her er de som viser den andre av i alt fire planlagt retroinspirerte modeller fra Porsche ‒ en 911 Sport Classic:
Les også: