Klassikeren Range Rover som elbil

Selvsagt må også den klassiske Range Rover-modellen inn i den elektriske framtiden. Men disse spesialbygde herlighetene blir svindyre.


David Lorenz er en av disse smartingene som ser nye muligheter når livet er urettferdig. Han ble nemlig deprimert over å tenke på at datteren Luna mest sannsynlig ikke fikk lov til å kjøre klassikere når hun var gammel nok, ettersom myndighetene stadig strammer til utslippsskruen.

Så han tok like godt tak i problemet som han gjorde det til en utfordring, og i 2018 så selskapet Lunaz (ja, etter datteren) dagens lys.

-->
Forretningsplanen var ganske så enkel: Utstyre klassiske biler med eldrift, så også neste generasjon kan få oppleve disse.

Og timingen var perfekt, for siden har kundene strømmet til. Lunaz har gjort sitt for å tritt med etterspørselen, og rekruttert ansatte fra Aston Martin, Ferrari, Ford, formel 1, Jaguar, Volkswagen, McLaren og Rolls-Royce mens de har kastet seg over stadig nye klassikere.

Til nå har selskapet tatt for seg britiske legender fra Jaguar, Bentley og Rolls-Royce, men de kan selvsagt ikke glemme selveste Range Rover.

En modell skilte seg raskt ut, nemlig den generasjonen som ble produsert i den klassiske æraen mellom 1970 og 1994.

Og den kjenner man raskt igjen også i elektrisk Lunaz-drakt:

Lunaz skal lage to hovedversjoner av Ranger Roveren, en mer tilpasset for de urbane strøkene og en for terrenget.

«Town»-utgaven har fokus på baksetet og den luksusen du finner der, og disse bilene er tilgjengelig både som standardversjon og langversjon.

«Country» har fokus på terreng- og kjøreegenskaper, og selvsagt er det firehjulsdrift som gjelder. Dette blir første gang Lunaz kaster seg over terrengegenskapene til en elektrisk klassiker.

Fordelen med å handle hos en spesialombygger som Lunaz er at du som kunde kan bestemme svært mye, og det Silverstone-baserte selskapet inviterer mer enn gjerne kundene dit for å tilpasse hver enkelt bil etter ønsker og behov. Så alle bilene blir ganske så unike.

Men Lunaz har også som mål å beholde mye av de klassiske trekkene både på utsiden og innsiden, i tillegg til å mikse inn ny teknologi og nye løsninger. Vi snakker altså om ganske så moderne klassikere.

Nå er det også et par negative ting med elbilversjonen også.

Lunaz har sett for seg en produksjon av 50 biler, og som vi skjønner kan dette raskt bli svært så dyrt også.

Mer bestemt 245.000 pund, så litt avhengige av valutakursen så kan en helelektrisk versjon av den klassiske Range Rover fort bikke tre millioner kroner.

Det er kanskje i overkant mye for en «gammel» terrengbil, men har man råd ‒ hvorfor ikke?

Her er noen bilder av Ranger Rover by Lunaz, samt tre andre klassikere som også har fått en Lunaz-behandling:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter