Volkswagens første rene elbilmodell, ID.3, nærmer seg nå, så da er det på tide å sette noen rekorder.
Og den åpenbare er jo å se hvor langt det faktisk er mulig å kjøre med en ID.3 før ladekabelen må fram. Dette kalles hypermiling, og er et kjent fenomen spesielt innad i elbil-segmentet.
-->
En ID.3 kommer med forskjellige WLTP-rekkevidder, og rekordbilen var en 204 hk sterk ID.3 1st Pro Performance utstyrt med et batteri på 58 kWh og en oppgitt rekkevidde på 420 km.
Forbruket for ID.3 er oppgitt til å ligge mellom 14,5 og 15,4 kWh per 100 kilometer, noe som også ble bekreftet da den norske Volkswagen-sjefen Ulf Tore Hekneby testet en ID.3 1st fra Oslo til Trondheim under svært så varierende forhold. Da endte forbruket på 14 kWh/100 km, så det er en ganske effektiv elbil.
Men skal man sette rekord må bilen presses mye lengre ned enn det, og det var også målet til den sveitsiske hypermiling-eksperten Felix Egolf. Ja, han heter faktisk det, og burde helt klart prøvd det samme med en E-Golf også.
Han startet som det hør og bør i tyske Zwickau, hvor fabrikken som setter sammen den kommende elbilen ligger. Målet var Schaffhausen i hjemlandet Sveits.
Hypermiling betyr enkelt å greit å kjøre mest mulig økonomisk, slik at man drar flest mulig mil ut av bilen. Det betyr forsiktig bruk av gass og brems, og iallfall ikke kjøre over fartsgrensen.
Nå var ikke alt helt optimalt for å tyne batterisaften mest mulig. Egolf hadde med seg en fotograf og diverse utstyr, og den totale vekten økte dermed med 250 kilo.
Ting som navigasjonen og klimaanlegg sto også på under deler eller hele turen, og dette bidrar også til å stjele kilometer fra den totale distansen.
Men Egolf er en rutinert hypermiler, så han slapp gassen og seilte av gårde der det var mulig, og på landeveien passet han også på å benytte dragsuget fra store biler der det var mulig. 44 prosent av turen gikk på motorveien, mens 56 prosent ble kjørt på landsbygda.
Og Egolf skjønte raskt at denne ville rulle godt over 420 kilometer.
‒ Denne bilen har alt, den er kompakt men romslig, har et kult nærmest futurisk design og en lav dragsug-koeffisient, sier han.
Med en snitthastighet på 56 km/t brukte Egolf ni timer på turen, og bilen ga seg ikke før den hadde rullet 531 kilometer. Egolf klarte å senke kraftforbruket til 10,9 kWh/100 km, og den totale distansen han tilbakela er 26 prosent over den oppgitte rekkevidden på 420 kilometer.
Så det er nå den nye rekorden du kan prøve å slå en gang i framtiden.
Her er en liten snutt fra rekordforsøket:
Les også: