Det er kanskje et hakket overdrevet fokus på hurtiglading, for det er slik at de fleste lader hjemme og våkner dermed til en oppladet elbil. Men så er det dette psykologiske, for ja, en og annen gang skal man også på langtur.
Dermed er ladingen en potensiell fartsdemper når det kommer til utrullingen av elbiler, og det vet selvsagt bilprodusentene. Løsningen er i teorien enkel; lage elbiler med enda høyere ladeeffekt. Og med innfasingen av stadig flere biler med et 800V-system kan vi forvente oss en stadig forbedring av ladetiden.
Storesøster G9 måler 4,89 meter i lengden og har en oppgitt toppfart når det kommer til hurtiglading på hele 525 kW, og bruker også 12 minutter på 10-80 prosent lading. Her har RWD Long Range en oppgitt WLTP-rekkevidde på 585 kilometer, så denne nærmer seg også den nye grensen på 600 kilometer.
Slik ser nye G9 ut:
Logisk nok er det G6 som har den laveste startprisen, 468.000 kroner, og det er allerede åpnet for bestillinger av den nye utgaven som skal være på plass i løpet av 3. kvartal.
Her nye Xpeng G9:
Les også:
- Sjekk forløperen til Bentleys første elbil
- En liten sniktitt på Changan Deepal S05
- En liten sniktitt på Honda 0 SUV