To nye biler fra Xpeng, oppgraderte G6 og G9. (Fotos: Xpeng)

Klart for nye Xpeng G6 og G9 som lader lynraskt

Det kappes om å kappe ladetiden, og Xpeng leder an med nye G6 og G9. Her er prisene.


Det er kanskje et hakket overdrevet fokus på hurtiglading, for det er slik at de fleste lader hjemme og våkner dermed til en oppladet elbil. Men så er det dette psykologiske, for ja, en og annen gang skal man også på langtur. 

Dermed er ladingen en potensiell fartsdemper når det kommer til utrullingen av elbiler, og det vet selvsagt bilprodusentene. Løsningen er i teorien enkel; lage elbiler med enda høyere ladeeffekt. Og med innfasingen av stadig flere biler med et 800V-system kan vi forvente oss en stadig forbedring av ladetiden. 

-->
Xpeng har på gang nye utgaver av G6 og G9, og begge disse kommer fra en plattform med 800V-arkitektur, i tillegg til noe som Xpeng fancy nok kaller 5C Supercharging AI-batteri. Det åpner for lynraske stopp ved ladestolpen. 

Lillesøster G6, 4,76 meter i lengden, kan lokke med en ladeeffekt på 451 kW, opp fra dagens 280 kW, og da går 10-80 prosent lading av det nye batteriet på 80,8 kWh på lynraske 12 minutter. Den leverer 510 kilometer ved ladestolpen, og RWD Long Range-versjonen kan lokke med opptil 535 kilometer med WLTP-rekkevidde. 

Storesøster G9 måler 4,89 meter i lengden og har en oppgitt toppfart når det kommer til hurtiglading på hele 525 kW, og bruker også 12 minutter på 10-80 prosent lading. Her har RWD Long Range en oppgitt WLTP-rekkevidde på 585 kilometer, så denne nærmer seg også den nye grensen på 600 kilometer. 

Slik ser nye G9 ut:

Logisk nok er det G6 som har den laveste startprisen, 468.000 kroner, og det er allerede åpnet for bestillinger av den nye utgaven som skal være på plass i løpet av 3. kvartal.

– Xpeng G6 har vært i det norske markedet siden i fjor, og har allerede gjort seg godt bemerket med en 4. plass i årets bil og over 1.000 nye kunder hittil i år, sier Claes Persson, Managing Director i Xpeng Motors Norway.

– Vi har derfor høye ambisjoner for nye Xpeng G6 som kombinerer imponerende ytelser, oppgradert design og smarte funksjoner til en konkurransedyktig pris. Nye Xpeng G6 er en viktig modell for å nå ambisjonen om å bli et topp 10 bilmerke på sikt, og målet om over 3.000 biler i år.

Xpeng G9 følger i de samme hjulsporene, noe som betyr at den også skal være på plass i løpet av høsten. Og selv om denne befinner seg noen hakk over på tallstigen, er ikke startprisen veldig mye høyere. 499.826 kroner for nye Xpeng G9 Standard Range og 603.788 kroner for nye Xpeng G9 AWD Performance.

– Vi er svært stolte av å lansere nye Xpeng G9 med banebrytende ladeteknologi og mer komfort til konkurransedyktige priser, sier Persson.

– Modellen har vært en favoritt i det norske markedet siden lansering i 2023, og vi håper den nye versjonen får like god mottakelse.

Rent praktisk bør begge de nye G-bilene hake av de fleste boksene, for å tillegg til ok rekkevidde og lynrask lading byr G6 på et bagasjerom som måler 571 liter med baksete opppe og G9 på hele 660 liter. Legges baksetene ned er det henholdsvis 1.374 og 1.576 liter, og skulle ikke det være nok har for eksempel G9 som har en nyttelast som passerer 500 kilo med god klaring en frunk på 71 liter. 

I tillegg er begge bilene utstyrt med en masse ny teknologi og førerassistenter, så det meste bør ligge til rette for at de to oppgarderte modellene baner vei for enda flere Xpeng med norsk skilt. 

Her er nye Xpeng G6:

Her nye Xpeng G9:

Les også:

Hva tenker du

Les også