Annonse
Hjem Nyheter Klart for BMW X3 M og X4 M

Klart for BMW X3 M og X4 M

Store luftinntak og en blårød bokstavlogo viser hva BMW nå kommer med. Nemlig muskelvariantene X3 M og X4 M. Hurra! Se bilder og videoer.

Er det noen vi kan være ganske så sikre på er det at BMW kommer med M-versjoner av sine biler, og hele rekken fra 1 til 8 og X1 til X7 byr på modeller som også har M i navnet sitt.

Men det er en veldig viktig ting å huske på.

Nemlig at ikke alle M-bilene er rene M-modeller.

Det finnes nemlig for eksempel X3 M40i og X4 M40i på markedet. Dette er modeller som byr på litt mer krutt, men den ekstra 0’eren i navnet avslører er dette ikke rene M-modeller.

Saken fortsetter under Annonsen

Per i dag byr BMW på 8 ekte M-varianter ‒ M2 Competition, M4 Coupé, M4 CS, M4 Convertible, M5, M5 Competition, M8 Coupé og Concept M8 Gran Coupé.

Det er altså bare 4 serier som byr på ekte M-vare, men nå går dette tallet opp til 6.

BMW har nemlig laget ekte M-versjoner av SUV-modellene X3 og X4. Ikke bare kommer de med X3 M og X4 M, men jaggu har de ikke også satt sammen Competition-utgaver av disse også ‒ det råeste av det råe.

Slik ser de to kommende M-modellene ut:

Tyskerne har vært raske på M-avtrekkeren med de to SUV-modellene. BMW X3 rullet på norske veier høsten 2017, og fikk selskap av X4 sommeren 2018.

Toppmodellen for disse to har altså vært de nevnte M40i-versjonene, men snart regjerer altså to nye sjefer.

‒ M-logoen i grillen og på bakluka gir visse forpliktelser. Det holder ikke med en kraftfull motor hvis resten av bilen ikke henger med i svingene. Med helt nye BMW X3 M og BMW X4 M introduserer vi erketypisk BMW M-kjøreglede i et nytt segment, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

M-modellene byr selvsagt på ting som dynamiske kjøreegenskaper, smidighet og presisjon, men hjertet i alle M-modellene er motoren.

Og de to nye M-utgavene får det sterkeste som noensinne har vært under panseret på en M-bil.

BMW M har nemlig utviklet en rekkesekser med en helt ny TwinPower Turbo-teknologi som mater ut hele 480 hestekrefter med et dreiemoment på 600 Nm. Det gjør at begge modellene sprinter til 100 km/t på 4,2 sekunder, og toppfarten begrenset til 250 km/t.

Men vi vet at BMW også tilbyr høyere toppfart for sine muskelvarianter, men da kundene punge ut for en pakke de kaller «M Driver’s package». Da går toppfarten opp til 280/285 km/t.

Men X3 M og X4 M byr også på en enda sterkere versjon.

De har utviklet en ny bi-turbo for modellene X3 M Competition og X4 M Competition, og da spretter antall hestekrefter opp til 510. Konkurranseutgaven gjøre sprinten unna på 4,1 sekunder.

Dette er noe av det X3 M Competition byr på:

Og her er noen av nyhetene i X4 M Competition:

En viktig del av drivverket er selvsagt girkassen, som sørger for at kraften overføres til hjulene og deretter ned til bakken.

M-modellene er utstyrt en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse og modellspesifikk M xDrive-firehjulsdrift. Med M xDrive prioriteres egenskapene til bakhjulsdrift i kombinasjon med egenskapene til firehjulsdriften.

Det er også to egne moduser for firehjulsdriften og aktiv M-differensialsperre på bakakselen, og dette skal sikre M xDrive optimalt grep, smidighet og retningsstabilitet i enhver situasjon.

Utvendig ser man selvsagt også at dette er noe spesielt, og da tenker vi ikke bare på den blårøde M-logoen både foran og bak.

Det første man legger merke til er store luftinntak i frontspoileren og spoileren og diffusoren i støtfangeren bak.

Men modellene har også spesifikke sidespeil, takspoiler (X3 M) og bakspoiler (X4 M) samt at 20-tommers M-felger også skiller de to SUV-ene fra sine noe mer moderate familiemedlemmer.

På innsiden er det også fullt mulig å se at du sitter i en M-modell.

Instrumenteringen er M-spesifikk og på rattet finnes de røde M-knappene som lar føreren bestemme bilens oppsett. Den spesielle girspaken, interiørlister i karbonstruktur og elektrisk justerbare sportsseter i eget M-design er andre ting som skal vise at du sitter i en mer sportslig SUV-modell.

Slik ser X4 M ut på innsiden:

Så hva koster moroa og når kommer de?

Jo, startprisen er satt til 1.406.000 kroner for X3 M og 1.426.200 kroner for X4 M, og de lanserer allerede til sommeren.

BMW Norge opplyser at norske forhandlere snart vil åpne for bestillinger, og har nok en god nyhet å by på.

Nemlig at BMW M ikke er ferdig med jobben med disse to modellene. Allerede senere i år skal det lanseres enda flere M-modeller.

Sjekk ut flere bilder under, men først to videoer.

Her er BMW X3 M Competition:

Og her har du BMW X4 M Competition:

Her er bilder av X3 M:

Her er bilder av X4 M:

Følg bil24 på Facebook

Les også:

BMWs kommende el-flaggskip snøtestes

BMW har tatt med seg iNext til kalde Arjeplog. (Alle foto: BMW)

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker