Dette er en lynrask mobil lader. Fra venstre Camilla Moster, leder for Mobil energi i Eviny, Jørgen Alvheim, teknisk prosjektleder for Mobil energi i Eviny og Thomas Tyssøy, maskinfører i Sartor & Drange. (Fotos: Eyvind Bohne-Kjersem, Eviny)

Klar med Europas raskeste lader

En norskprodusert superlader løfter effekten opp til godt over 400 kW,


NAF kjører som kjent to store rekkevidde-tester i året, en om vinteren og en om sommeren. Og på samme tid sjekker de også ladefarten på nye biler.

Og under årets ladetest ble for aller første gang også drømmegrensen på 300 kW passert, for det var en elbil som flekset voldsomme muskler når det kommer til ladefart.

-->
Xpeng G9 er utstyrt med et ganske stort batteri på 98 kWh, og det betyr at det etter dagens standard bør gå rundt en halvtime å fylle dette fra 5-80 prosent via en lynlader. Men det tok kun 21 minutter under ladetesten.

Grunnen er at Xpeng G9 nådde hele 319 kW på sitt høyeste, og dette er den første elbilen som er registrert over 300 kW. Så nå begynner det å gå skikkelig unna med ladingen.

Det er godt nytt, spesielt for kjøretøy med store batterier. Og de største finner vi i de tyngste som lastebiler og anleggsmaskiner, og disse skal også over på lokalt nullutslipp.

– Entreprenørene tar i bruk stadig tyngre elektriske kjøretøy med økt effektbehov. Det krever også kraftigere ladere, sier Camilla Moster, leder for Mobil energi i Eviny.

Og det har de tatt konsekvensen av.

‒ Den nye laderen har to ladepistoler som gjør det mulig å lynlade to store elektriske gravemaskiner i lunsjpausen. Dermed går mindre tid vekk til å vente på lading. Dette vil gjøre det enda enklere og mer attraktivt for bygg- og anleggsbransjen å gå over til utslippsfrie løsninger.

Norske Eviny dro nylig i land en stor ladekontrakt i Tyskland hvor de skal sette opp ladere i 142 lokasjoner, og totalt skal disse by på 1.232 ladepunkter. Men det skjer altså mer hos ladegiganten.

De har også blikket festet på de største maskinene, og har nå kommet opp med en superrask mobil lader som først skal testes på bygg- og anleggsplasser. Her skal den altså lade opp elektriske anleggsmaskiner, men Eviny understreker at de også kan også brukes til lading av biler.

Den første testen er i gang på Bergen Travpark, der entreprenøren Sartor & Drange utfører et miljøprosjekt for Bergen kommune.

– Rask lading er nøkkelen til god drift på elektriske anleggsmaskiner, sier Roger Bøe, prosjektleder i Sartor & Drange.

‒ Vi får bedre flyt i produksjonen, og maskinførere kan ha fullt fokus på oppgaven som skal utføres, uten å måtte tenke så mye på lading. At flere kan lade samtidig med stor kapasitet, er også en fordel, da flere av maskinene er direkte avhengige av hverandre i produksjonen.

Eviny som er eid av 17 vestlandskommuner, Statkraft samt to lokale kraft- og elektrisitetslag har fått støtte av Enova gjennom prosjektet «Pilotering av elektrisk infrastruktur til utslippsfri anleggsplass» for å utvikle denne lynraske laderen, og målet er å hjelpe til i omstilling til nullutslippsprosjekter innenfor bygg og anleggsbransjen.

Laderen er produsert av bergensselskapet Ayond, og her er topphastigheten på hele 420 kW. Det er ifølge produsenten raskest i Europa.

Den er utstyrt med en standard CSS2-ladeplugg, så også vanlige elbiler kan bruke denne.

– For oss har det vært en spennende utfordring å bli først i Europa med en lader på over 400 kW, sier Joar Vik Larsen, teknisk sjef i Ayond, et selskap som er eid 50 prosent av Eviny og 50 prosent av BOS Group.

‒ Vi håper laderen vil bidra til enda raskere overgang til nullutslippsløsninger i bygg- og anleggsbransjen. Det er helt nødvendig for å lykkes med klimamålene.

Laderen byr også på en verdensrekord. Dette er nemlig den raskeste laderen med luftkjøling. Over i Kina har de vist fram raskere ladere på rundt 500 kW, men disse er væskeavkjølte.

Det er altså spesielt innen bygge- og transportbransjen at man trenger lynraske ladere når maskiner og tunge kjøretøy er batterielektriske, og i bygg og anlegg skal utslippene halveres fram mot 2030.

Her hjelper altså Eviny til, og leverer blant annet kraftige mobile batterier og ladere til bruk i byggeperioden.

‒ Behovene vil variere stort fra byggeplass til byggeplass, sier Moster.

‒ Derfor blir det viktig med lade- og energiløsninger som kan tilpasses de faktiske behovene på hvert sted. Med økende antall tunge, elektriske anleggsmaskiner på byggeplassen vil også behovet for flere raske ladeløsninger øke betydelig.

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Elbiler Nyheter