(Fotos: Cupra)

Cupras 4. modell inn i produksjon

Over hos Audis fabrikk i Ungarn har det nå dukket opp en ny modell på samlebåndet, og den tilhører et helt annet merke.


Cupra som ble til et eget merke for seks år siden lager fortsatt litt sprekere utgaver av Seat-modellene Ateca og Leon, men har også kommet med egne modeller ‒ SUVen Formentor i 2020 og elbilene Born i 2021 og Tavascan i 2023.

Nå har den fjerde egne modellen gått inn i produksjon, og nok en gang handler det om en SUV. Mer eksakt en 4,52 meter lang litt mer potent sak kalt Terramar.

-->
‒ Cupra Terramar representerer neste trinn i vår vekstreise. En sporty SUV som vil bringe den unge og utfordrende tankegangen til Cupra til et bredere publikum, utvide merkevaren og appellere til nye kunder som leter etter enestående design og mer ytelse, sier Wayne Griffiths, administrerende direktør i Cupra.

‒ Cupra Terramar hyller den emblematiske racerbanen der Cupra ble født og omdefinerer hva SUV-er kan levere når det gjelder følelser, ytelse og design. For noen mennesker følger design funksjoner, og for oss i Cupra følger design følelser.

Mange nordmenn kunne nok tenkt seg denne bilen i C-segmentet, men det er et problem.

Dette er ikke en elbil, men kommer «kun» som vanlig bensiner, mildhybrid og ladehybrid. Sistnevnte fungerer dog som en elbil i hverdagen, for her er den elektriske rekkevidden opplyst til over 100 kilometer. Denne har for øvrig 200 kW/272 hk.

Potensielle kunder trenger ikke å vente så veldig lenge på Terramar, for nå har Audi startet opp produksjonen. Ja, Audi.

Det ferskeste medlemmet settes nemlig sammen på Audi-fabrikken i Györ, og forklaringen er at Seat og Cupra hører hjemme i Volkswagen-konsernet akkurat som Audi. Og der har de nå trykket på startknappen til Terramars samlebånd.

‒ Med dagens milepæl tar Cupra et viktig skritt fremover i merkevarens reise, sier Griffiths.

‒ Med Cupra Terramar vil vi ikke bare utvide produktporteføljen vår, men samtidig hjelpe merkevaren vår til å vokse opp ved å bringe Cupra-tankegangen til nye kunder og nye voksende segmenter, uten å miste vår opprørske og utfordrerånd.

Samarbeidet mellom de tyske og spanske selskapene går tilbake til 2011, og den gang var det Seat som hjalp Audi. I deres Martorell-fabrikk gikk nemlig den helt nye Audi Q3 inn i produksjon tilbake i 2011, og det er satt sammen nærmere 800.000 slike biler. Audi A1 har nådd nærrmere 400.000 biler, og det siden 2018.

Med Terramar blir Györ-fabrikken den første til Audi som produserer biler for et søstermerke.

Det bør gå greit. Det er nemlig over 12.000 ansatte der, og totalt setter de sammen over 170.000 biler og over 1,6 millioner motorer i året. Györ er faktisk det største motoranlegget i verden.

Her bør det altså være synergieffekter å hente, og ettersom Cupra- og Audi-teamene har samarbeidet i over fire år bør det meste gå sømløst når Terramar skal ut på markedet.

Dette er altså en litt mer sportslig SUV, noe navnet også viser. På racerbanen kalt Terramar i Spania ble merket introdusert for verden i 2018, mens modellen Terramar ble vist fram i forbindelse med seilasen America's Cup i Barcelona tidligere i september.

Nå har bilen altså tatt det siste steget og er satt inn i produksjon.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Cupra Cupra Terramar