Mercedes har gjennomført en oppsiktsvekkende krasjtest, for her er kollisjonen nemlig røntgenfotografert. (Fotos: Mercedes)

Mercedes har røntgenkrasjet en bil!

Du har muligens sett noen videoer av biler som blir kollisjonstestet, og det er voldsomme greier. Men du har garantert ikke sett hva som faktisk skjer med underskallet. Før nå. Se video!


Euro NCAPs krasjtest-videoer er så ekstreme at de burde hatt 18 års-grense. Der ser man biler krasjes i voldsomme sammenstøt, og at bilene faktisk ikke krøller seg mer enn de faktisk gjør er ganske utrolig.

Og har du ikke sett en slik, så skal du få det. Men da må du henge med nedover.

-->
Dagens biler er altså imponerende krasjsikre, men de kan alltid bli bedre. Det mener iallfall Mercedes, dette selskapet som helt siden 1886 har ledet an når det kommer til trafikksikkerhet.

Og for å finne ut hvordan de kan bli bedre går de vitenskapelig til verks. Faktisk banebrytende vitenskapelig.

Det hele starter med et svært smell og et sammenstøt i 60 km/t. En Mercedes C-klasse treffes voldsomt fra siden. Og akkurat dette er ikke noe nytt rundt kollisjonstester.

Men tyskerne har noe spektakulært plassert i halltaket over bilen. En lineær akselerator fungerer som røntgenkamera, og dette avdekker dermed hemmeligheter.

Mercedes har sammen med Fraunhofer EMI, en avdeling til Fraunhofer som blant annet er spesialister på simuleringer, gjennomført det som er verdens første røntgenkrasj med en ekte bil.

Inne i bilen hadde de plassert krasjdokken SID II på venstre side vendt mot sammenstøtet, og ja dukken er også ganske oppsiktsvekkende. Dette er et testeksemplar med kvinnelig anatomi, spesialdesignet for sidekollisjonstester.

Stjernemerket sier at denne teknologidemonstrasjonen (proof of concept) ved EMI-forskningskrasjanlegget i Freiburg viser at høyhastighets røntgenteknologi kan brukes til å visualisere svært dynamiske interne deformasjonsprosesser.

Dermed har den avslørt hemmeligheter som tidligere usynlige deformasjoner og deres eksakte prosesser, og de mange høyoppløselige bildene åpner for nøyaktig analyse av krasjen.

‒ Mercedes-Benz røntgenkrasj setter en milepæl i framtidens utviklingsverktøy, sier styremedlem Markus Schäfer hos Mercedes.

‒ Med direkte utsikt inn i det skjulte interiøret kan det bidra til å trekke viktige konklusjoner for ytterligere forbedring av kjøretøysikkerheten. Mercedes-Benz bekrefter dermed sin rolle som en sikkerhetspioner innen bilteknikk.

Fraunhofer EMI har et eget krasjtestsenter som skal bane vei for nye løsninger.

‒ Det vellykkede røntgenkrasj gir oss verdifull innsikt for å optimalisere teknologien vår for å fange opp tidligere utilgjengelig informasjon, sier Malte Kurfis, leder av EMIs testsenter.

‒ Fraunhofer EMI følger derfor konsekvent sin strategi om å bruke høyhastighets røntgenbilder for å synliggjøre dynamiske prosesser.

Mercedes’ sikkerhetsavdeling har sammen med EMI jobbet med bruk av røntgenteknologi i kollisjonstester i flere år, og gjennombruddet kom med en ny akselerator som gjør det mulig å registrere deformasjonsprosesser i kollisjonstesten uten bevegelsesuskarphet, forklarer Mercedes.

Det åpner for hele 1.000 bilder per sekund, omtrent 1.000 ganger så mange som ved konvensjonelle røntgenprosedyrer.

‒ Verdens første røntgenkrasj viser at røntgenteknologi kan gi avslørende ny innsikt. Vi lærer hva som skjer inne i et kjøretøy og med dukkene under en ulykke. Røntgenbildene gir også muligheten til å forbedre modellkvaliteten til de digitale prototypene ytterligere, sier Paul Dick, direktør for kjøretøysikkerhet hos Mercedes-Benz.

Tyskerne avslører mer enn gjerne hvordan det hele fungerer:

«Under kollisjonstesten skinner bjelkene gjennom karosseriet og eventuelle dukker ovenfra. En flat detektor er plassert under testkjøretøyet. Den fungerer som digital bildemottaker i røntgensystemet: Når strålingen treffer detektoren, genereres et elektrisk signal.

Intensiteten av dette avhenger av hvor sterkt strålingen tidligere ble absorbert av kjøretøyet og dummystrukturen. Dette påvirker gråverdien som senere blir synlig – i likhet med røntgenkontroll av bagasje på flyplassen eller slike bilder tatt av en lege.»

Rent praktisk betyr dette at i løpet av millisekunder av den faktiske nedslagstiden tar røntgensystemet rundt 100 stillbilder.

Levende bilder er som kjent satt sammen av stillbilder, og TV benytter vanligvis 25 bilder per sekund. Jo flere bilder per sekund, jo saktere film kan man kjøre.

Så røntgenbildene åpner for spennende innsikt rundt hva som skjer under en krasj, både med selve bilen og med krasjdukken.

Dette er altså det siste steget til Mercedes, som har overraskende lang historie med kollisjonstester. For nei, dette er ikke noe nytt. 

Bare en måned etter at en Volvo PV544 rullet ut av en svensk forhandler med en 3-punkts sikkerhetsbelte, noe som selvsagt var historisk svært viktig, kjørte Mercedes i gang sin første kollisjonstest.

Det skjedde i september 1959 og fant sted på åpen mark like ved fabrikken i Sindelfingen, og en testbil ble kjørt front mot front inn i en solid hindring. Det åpnet et nytt kapittel innen sikkerhetsforskning, og gjorde det mulig å studere hvordan både bilen og passasjerene oppførte seg under slike realistiske smeller.

Sammen med analysene av gruppens egen ulykkesforskning danner kollisjonstester grunnlaget for «Real Life Safety»-filosofien.

I dag gjennomfører Mercedes opptil 900 kollisjonstesteri året, og rundt 1700 «sledetester. I denne kollisjonssimuleringen akselereres og bremses en testslede. Et testobjekt som for eksempel et bilkarosseri monteres på sleden og utsettes for kreftene som oppstår under en reell kjøretøyulykke.

Slike sledetester tillater ikke-destruktiv testing av individuelle komponenter, spesielt sikkerhetssystemer som setebelter, forklarer Mercedes.

I fjor krasjet også Mercedes to elbiler mot hverandre, og dette var første gang noe slik ble testet. En EQA og EQS SUV smalt sammen i et reelt ulykkesscenario med en hastighet på 56 km/t og en overlapping på 50 prosent.

Og som Mercedes hadde forutsett, elbiltesten bekreftet at både cellen som beskytter passasjer og høyspentbatteriet forble intakt på begge bilene.

Nå vet de altså litt mer om hva som skjer i det skjulte under store krasjer, for det avslører altså en splitter ny røntgenkrasjtest.

Vi lovte en krasjvideo fra Euro NCAP, og den aller siste snutten de har lastet opp er passede nok en elbil, nemlig det ferske flaggskipet Volkswagen ID.7.

Slik ser det ut når det går gjennom testkverna til Euro NCAP, og dette er voldsomme greier:

Les også:

Hva tenker du