Euro NCAPs krasjtest-videoer er så ekstreme at de burde hatt 18 års-grense. Der ser man biler krasjes i voldsomme sammenstøt, og at bilene faktisk ikke krøller seg mer enn de faktisk gjør er ganske utrolig.
Og har du ikke sett en slik, så skal du få det. Men da må du henge med nedover.
Inne i bilen hadde de plassert krasjdokken SID II på venstre side vendt mot sammenstøtet, og ja dukken er også ganske oppsiktsvekkende. Dette er et testeksemplar med kvinnelig anatomi, spesialdesignet for sidekollisjonstester.
Mercedes’ sikkerhetsavdeling har sammen med EMI jobbet med bruk av røntgenteknologi i kollisjonstester i flere år, og gjennombruddet kom med en ny akselerator som gjør det mulig å registrere deformasjonsprosesser i kollisjonstesten uten bevegelsesuskarphet, forklarer Mercedes.
Det åpner for hele 1.000 bilder per sekund, omtrent 1.000 ganger så mange som ved konvensjonelle røntgenprosedyrer.
‒ Verdens første røntgenkrasj viser at røntgenteknologi kan gi avslørende ny innsikt. Vi lærer hva som skjer inne i et kjøretøy og med dukkene under en ulykke. Røntgenbildene gir også muligheten til å forbedre modellkvaliteten til de digitale prototypene ytterligere, sier Paul Dick, direktør for kjøretøysikkerhet hos Mercedes-Benz.
Tyskerne avslører mer enn gjerne hvordan det hele fungerer:
«Under kollisjonstesten skinner bjelkene gjennom karosseriet og eventuelle dukker ovenfra. En flat detektor er plassert under testkjøretøyet. Den fungerer som digital bildemottaker i røntgensystemet: Når strålingen treffer detektoren, genereres et elektrisk signal.
Intensiteten av dette avhenger av hvor sterkt strålingen tidligere ble absorbert av kjøretøyet og dummystrukturen. Dette påvirker gråverdien som senere blir synlig – i likhet med røntgenkontroll av bagasje på flyplassen eller slike bilder tatt av en lege.»
Rent praktisk betyr dette at i løpet av millisekunder av den faktiske nedslagstiden tar røntgensystemet rundt 100 stillbilder.
Levende bilder er som kjent satt sammen av stillbilder, og TV benytter vanligvis 25 bilder per sekund. Jo flere bilder per sekund, jo saktere film kan man kjøre.
Så røntgenbildene åpner for spennende innsikt rundt hva som skjer under en krasj, både med selve bilen og med krasjdukken.
Dette er altså det siste steget til Mercedes, som har overraskende lang historie med kollisjonstester. For nei, dette er ikke noe nytt.
Bare en måned etter at en Volvo PV544 rullet ut av en svensk forhandler med en 3-punkts sikkerhetsbelte, noe som selvsagt var historisk svært viktig, kjørte Mercedes i gang sin første kollisjonstest.
Det skjedde i september 1959 og fant sted på åpen mark like ved fabrikken i Sindelfingen, og en testbil ble kjørt front mot front inn i en solid hindring. Det åpnet et nytt kapittel innen sikkerhetsforskning, og gjorde det mulig å studere hvordan både bilen og passasjerene oppførte seg under slike realistiske smeller.
Sammen med analysene av gruppens egen ulykkesforskning danner kollisjonstester grunnlaget for «Real Life Safety»-filosofien.
I dag gjennomfører Mercedes opptil 900 kollisjonstesteri året, og rundt 1700 «sledetester. I denne kollisjonssimuleringen akselereres og bremses en testslede. Et testobjekt som for eksempel et bilkarosseri monteres på sleden og utsettes for kreftene som oppstår under en reell kjøretøyulykke.
Slike sledetester tillater ikke-destruktiv testing av individuelle komponenter, spesielt sikkerhetssystemer som setebelter, forklarer Mercedes.
I fjor krasjet også Mercedes to elbiler mot hverandre, og dette var første gang noe slik ble testet. En EQA og EQS SUV smalt sammen i et reelt ulykkesscenario med en hastighet på 56 km/t og en overlapping på 50 prosent.
Og som Mercedes hadde forutsett, elbiltesten bekreftet at både cellen som beskytter passasjer og høyspentbatteriet forble intakt på begge bilene.
Nå vet de altså litt mer om hva som skjer i det skjulte under store krasjer, for det avslører altså en splitter ny røntgenkrasjtest.
Vi lovte en krasjvideo fra Euro NCAP, og den aller siste snutten de har lastet opp er passede nok en elbil, nemlig det ferske flaggskipet Volkswagen ID.7.
Slik ser det ut når det går gjennom testkverna til Euro NCAP, og dette er voldsomme greier:
Les også:
- Nye Volvo-navn feires med Black Edition
- Advarer mot potensiell prisøkning i ny kjøpekontrakt
- Verdens første terrengkjørende ladebank