Kjøpe brukt elbil? Her er 7 tips

Store forhandlere rekker knapt å få inn en brukt elbil før den forsvinner ut til en kunde, men det kan lønne seg å se etter noen ting før man gjør en så stor investering.


Bruktbil-segmentet har hengt etter nybil-segmentet når det kommer til markedsandeler.

For mens elbilene i det norske nybilsalget satte ny verdensrekord med en markedsandel på godt over 80 prosent i januar, er kun hver sjuende bruktbil en helelektrisk.

Men andelen er økende, og ikke minst kan store forhandlere som får inn relativt nye elbiler melde om et brennhett marked. Disse bilene forsvinner nemlig ut i et rasende tempo.

Også over på Finn peker elbil-pilene oppover, og ifølge Norsk elbilforening ligger det nå nærmere 8.000 brukte elbiler til salgs.

Mange gjør helt sikkert gode kjøp, men når det blir kamp om disse øker også sjansene for at man gjør et ikke fullt så godt kjøp.

Det gjelder altså å ta noen forholdsregler, og over i brukbil-verden betyr det å sjekke noen viktige ting.

Nå har riktignok en elbil langt færre slitasjedeler enn en bensin- eller dieselbil, så det er i utgangspunktet tryggere å kjøpe en elbil.

Men det finnes fallgruver, og det vet Ståle Frydenlund. Han er nemlig testansvarlig hos Norsk elbilforening, og har kjørt det meste av elbiler

‒ Blant elbilens store fordeler er at den har få bevegelige deler. Elbiler trenger ikke oljeskift, har ingen kompliserte automatgirkasser, turboer, rustne eksosrør eller registerreimer – for å nevne noe, sier han, og legger til:

– Drift, vedlikehold og service er langt billigere enn for øvrige biler.

Men det finnes altså ting som også kan gå galt med elbilene, men heldigvis er den norske elbilforeningen mer enn villig til å hjelpe.

For elbil-eksperten Frydenlund deler gjerne sine råd når det kommer til kjøp av brukte elbiler.

Han og kollegaene har samlet sammen sju tips som de mener er viktige, og her er disse:

  1. Sjekk først garantitid som er igjen på batteriet.Garantien er oftest lengre enn garantien på selve bilen, og garanterer som regel batterikapasitet nedad til 70 prosent av tilstand som ny. Normen i dag er 8 år / 160.000 km (enkelte merker leverer bedre garanti). Det som inntreffer først gjelder.
  2. Om bilen ble førstegangsregistrert i Norge, er det norske garantibetingelser som gjelder.Er bilen førstegangsregistrert i et annet land, gjelder garantien fra det aktuelle landet.
  3. En sjekk av batterihelsen hos et verksted er lurt, hvis det er praktisk mulig.Det kan gi deg verdifull informasjon om restkapasiteten på batteriet. Er det vanskelig, spør om forrige eiers ladevaner. Mye hurtiglading er erfaringsmessig tøffere for batteriet enn sakte hjemmelading.
  4. Sjekk bilens ladekontakt for eventuelle feil og skader.
  5. Sjekk ladekabler for tydelige tegn på slitasje.
  6. Undersøk bunnplata som beskytter batterikassen for synlige, utvendige skader.
  7. Sjekk bremser for rust.Bremser brukes sjeldnere i en elbil enn i en bensin- eller dieselbil, på grunn av regenerering ved bremsing, derfor er det viktig at man bremser litt ekstra innimellom for å motvirke rustskader som følge av manglende bruk.

Elbilforeningen sier også at det er viktig å sjekke generelle ting rundt et bruktbilkjøp:

  • Sjekk serviceheftet.Har tidligere eier hatt bilen regelmessig på service?
  • Sjekk bilen grundig, både innvendig og utvendig.Har du mulighet til å sjekke undersiden er dette også lurt.

Frydenlund nevner også et par andre ting som er lurt å sjekke før kontrakten signeres:

– Se etter rust eller deler som er synlig skadet. Og husk å ta deg en prøvetur. Hører du rare lyder i en ellers ganske stillegående elbil, er det ofte et tegn på at noe ikke er som skal være.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker