Bruktbil-segmentet har hengt etter nybil-segmentet når det kommer til markedsandeler. For mens elbilene i det norske nybilsalget satte ny verdensrekord med en markedsandel på godt over 80 prosent i januar, er kun hver sjuende bruktbil en helelektrisk.

- Sjekk først garantitid som er igjen på batteriet.Garantien er oftest lengre enn garantien på selve bilen, og garanterer som regel batterikapasitet nedad til 70 prosent av tilstand som ny. Normen i dag er 8 år / 160.000 km (enkelte merker leverer bedre garanti). Det som inntreffer først gjelder.
- Om bilen ble førstegangsregistrert i Norge, er det norske garantibetingelser som gjelder.Er bilen førstegangsregistrert i et annet land, gjelder garantien fra det aktuelle landet.
- En sjekk av batterihelsen hos et verksted er lurt, hvis det er praktisk mulig.Det kan gi deg verdifull informasjon om restkapasiteten på batteriet. Er det vanskelig, spør om forrige eiers ladevaner. Mye hurtiglading er erfaringsmessig tøffere for batteriet enn sakte hjemmelading.
- Sjekk bilens ladekontakt for eventuelle feil og skader.
- Sjekk ladekabler for tydelige tegn på slitasje.
- Undersøk bunnplata som beskytter batterikassen for synlige, utvendige skader.
- Sjekk bremser for rust.Bremser brukes sjeldnere i en elbil enn i en bensin- eller dieselbil, på grunn av regenerering ved bremsing, derfor er det viktig at man bremser litt ekstra innimellom for å motvirke rustskader som følge av manglende bruk.
- Sjekk serviceheftet.Har tidligere eier hatt bilen regelmessig på service?
- Sjekk bilen grundig, både innvendig og utvendig.Har du mulighet til å sjekke undersiden er dette også lurt.
- Voyah er offisielt på plass i Norge
- Volkswagen ID.3 og ID.4 med oppdatert programvare
- Åpner salget av formidable Mercedes-AMG EQE