Da Kia lanserte EV6 sist sommer, var det startskuddet på den framtidige satstingen på elektriske biler. Og den er ganske heftig.
Bilmerket har siden kommet med Plan S, og den er såpass ambisiøs at Kia selv sier at de ønsker å bli globale ledere når det kommer til bærekraftige mobilitetsløsninger. Jepp, intet mindre.
-->
Mobilitet er en felles benenevnelse på kjøretøy som forflytter oss mennesker, så her gjelder alt fra små sparkesykler i byene til store biler.
For å klare det skal de lansere ikke mindre enn to elbiler i året fra 2023 og fram til 2027, og da skal de totalt ha 14 elbilmodeller på plass. Det inkluderer også to elektriske pickuper og en rimelig elbil.
Bakt inn i Plan S er også de tre bokstavene du har stiftet kjennskap til et par ganger allerede, PBV. Dette er en forkortelse på Purpose Built Vehicles, og betyr på godt norsk formålsbygde kjøretøy. Altså spesiallagde biler.
Dette skal de gjøre på fabrikken i Hwaseong, som skal utvides med et smart PBV-anlegg som skal spytte ut slike kjøretøy. Fra start av 100.000 slike i året, men denne kapasiteten kan øke til solide 150.000 kjøretøy.
Kia er så seriøse på dette området at de også har gitt den nye produksjonssystemet et eget navn, E-Forest, E-skogen. Dette skal drives av data, tilkobling og robotteknologi.
Og gasspedalen er presset såpass ned at byggingen av det nye anlegget skal starte allerede neste år, mens de sikter på at den kommersielle produksjonen skal starte i andre halvdel av 2025.
Den første bilen som skal komme er en mellomstor PBV, og som dermed blir Kias første dedikerte og elektriske PBV-modell. Denne skal være basert på Kias «eS» skateboardplattform som er utviklet for PBV, og er såpass fleksibel at den kan imøtekomme ulike modellstørrelser som svar på ulike kundekrav.
Etter lanseringen av modellen som foreløpig går under kodenavnet SW, skal merket rette fokus mot ubemannede PBV-er i mikrostørrelse, biler rettet mot generell logistikk og ferske matvarer, skyttelbusser med flere seter og store PBV-er som kan brukes som mobile kontorer eller til og med butikker. Ja, du leste rett. Butikker.
PBV-ene skal selvsagt utstyres med OTA-funksjon som åpner for trådløse oppdateringer av kjøretøyenes programvare i sanntid, og vil helt sikkert utnytte teknologi som Hyundai-gruppen som inkluderer merkene Hyundai, Kia og Genesis utvikler.
Hva vi kan vente oss av PBV-modeller holder fortsatt Kia hemmelig, men de gir oss om ikke annet et skyggebelagt bilde av fire kjøretøy ‒ en som attpåtil har et aldri så lite blålys på taket. En selvkjørende politibil hadde jo vært noe…
Les også: