SUV står for Sport Utility Vehicle, altså sportslige nyttekjøretøy. Men de fleste moderne SUV-modellene tar ikke dette bokstavelig, for i dag er en SUV er ganske enkelt en personbil med en litt høyere sittestilling.
Et annet vanlig begrep i bilverden er CUV, hvor C’en kan stå for både crossover (vanligst) og compact.
-->
Men er man en skikkelig seriøs bilprodusent så klinker man gjerne til med noe helt nytt, slik som Kia gjør.
De har klar en ny generasjon av den perfekte bilen for storfamilien, nemlig Carnival (også kalt Sedona). Denne er ifølge koreanerne designet for «å appellere til progressive unge familier gjennom den ledende kombinasjonen av innovasjon, plass, fleksibilitet og stil».
Ok, det høres jo veldig flott ut.
Og det skal sies at nye Carnival ser ganske så bra ut til å være en diger flerbruksbil, og Kia har da også tatt grep for at den skal lokke moderne storfamilier til seg.
En ny plattform for Kias mellomstore(!) biler åpner nemlig for nye linjer, så Kia har like godt gitt den et SUV-lignende design.
Ingen som ser 4. generasjonen av Carnival vil tenke at dette er en SUV, så Kia kliner til med en ny betegnelse ‒ Grand Utility Vehicle. Ja, en GUV.
Dette er en ekte minivan, og det er faktisk mulig å få Carnival med hele fire seterrader. Det åpner i så fall for 11 sitteplasser, så dermed kan man ta med seg hele storfamilien ut på søndagstur. Det er også mulig å få Carnival med sitteplasser for sju og åtte personer.
Modellen har vokst med 40 mm i forhold til 3. generasjonen, og måler nå 5,15 meter. Det høres kanskje voldsomt ut, men det er faktisk kortere enn det for eksempel en Audi A8 er (5,18). Kia har også dratt ut akselavstanden med 30 mm, og i sum betyr dette mer innvendig plass. Voldsomt mye plass.
Bak tredje seterad byr bagasjerommet på 627 liter, men knekkes alle baksetene ned åpenbarer det seg et rom på dansegulvaktige 2.905 liter. Ja, litt synd de ikke klarte å presse inn 95 ekstra liter, for 3.000 liter hadde jo vært litt av en milepæl.
Bilen byr selvsagt på alt vi forventer av en ny Kia-modell, og det inkluderer også tigernese-designet og LED-lykter foran, diverse førerassistenter og trykkskjermer og annen moderne teknologi på innsiden.
Den nye generasjonen kommer også med flere motoralternativer, hvor flaggskipet er en V6 med 294 hk og 355 Nm.
Bilen kommer til salgs i Sør-Korea i 3. kvartal, før det globale markedet venter. Og her er det et potensielt problem for nordmenn som ønsker seg en Carnival.
Kia Norge tar inn rundt et dusin med modeller, hvor den største er Sorento på 4,81 meter. Men trenden går nå stadig mer mot elektrifiserte biler, og selv om Carnival kommer med disse effektive Smartstream-motorene skal det nok mye til for at 4. generasjonen også kommer til salgs på det norske markedet.
Men det hadde jo helt klart vært kult å kunne vist denne fram i nabolaget, hadde det ikke?
«Hva er det for noe?». Jo, du ser jo at det er en GUV!
Les også: