Filmstjernenes Supercup-debut varte kun noen meter

Michael Fassbender drømmer om å kjøre Le Mans, og veien dit inkluderer også en gjesteinntreden i støtteserien til formel 1, Porsche Supercup. Debuten søndag tok slutt etter 20 meter. Se video.


Fassbender, kjent fra filmer som Inglourious Basterds, X-Men og som selveste Harry Hole i Snømannen, er ikke som de fleste andre filmstjernene. Iren som har tysk far har nemlig et stort mål, og det er å skrive seg inn i historiebøkene som en av førerne i 24-timersløpet Le Mans.

Og selv for en Hollywood-kjendis er veien dit lang, og Fassbender startet på «Road to Le Mans» allerede i 2017.

De første som åpnet dørene for skuespilleren var Ferrari, og hans første profesjonelle løp i en Ferrari-serie endte ned en 15. plass. Totalt kjørte Fassbender 11 løp i den serien, og i 2018 kom også den første og til nå eneste seieren.

Det neste steget var Porsche Sports Cup Deutschland, og han fikk også plass i Porsche Driving Experience slik at han lærer yrket enda bedre. Bak rattet på en Porsche 911 GT3 Cup 991 fikk han 10 løp i beltet i 2019, og fullførte det 2. nivået av treningsprogrammet til det tyske sportsbilmerket.

I år tar han ytterligere et steg mot det ultimate løpet ved å kjøre i European Le Mans Series, en serie med seks løp som hver varer fire timer. Her deler Fassbender en Porsche 911 RSR sammen med Richard Lietz fra Østerrike og tyske Felipe Fernández Laser. Der endte debuten med en 7. plass, før laget kjørte inn til en sterk 2. plass i det andre løpet kjørt på selveste Spa-Francorchamps.

Og i helga fikk han også en smak av den ypperste racingen, nemlig selveste formel 1.

Porsche Supercup er nemlig en støtteklasse til klodens aller raskeste racerbiler, og i helga ble det kjørt løp på banen utenfor Barcelona. Ikke overraskende knep Lewis Hamilton seieren i formel 1-løpet, og heller ikke overraskende ble resten av pallen fylt av Max Verstappen og Valtteri Bottas.

Løpet forløp uten dramatikk, men det gjorde absolutt ikke Supercup-løpet noen timer før.

Fassbender hadde fått plass som en prominent gjestefører i en Porsche 911 GT3 Cup, og dette er biler som er ganske så annerledes enn 911 RSR som ha kjører i langdistanseserien.

Skuespilleren slet da også under treningen, men hadde fått litt mer fart på bilen under kvalifiseringen.

‒ Det er en annen kjørestil med Porsche 911 GT3 Cup, og bilen beveger seg mye mer. Det betyr at jeg har lært veldig mye. Nå ser jeg fram til søndagens løp, for hver kilometer betyr veldig mye for meg, sa han etter lørdagens kvalifisering.

Men han fikk aldri noen kilometer bak rattet. Det endte faktisk kun med noen få meter.

‒ Jeg så med en gang et gult flagg, og at det skjedde noe til høyre. Jeg prøvde å kjøre så langt til venstre som mulig, og så ble jeg truffet. Det føltes ikke som et hardt treff, og jeg trodde jeg kom meg unna. Men så kom det umiddelbart opp på dashbordet at jeg hadde en punktering, sa han etter den skuffende debuten.

En av bilene foran han kom seg ikke i gang i starten, og dermed røk fire biler allerede på de 20 første meterne. Og Fassbender var altså en av de uheldige.

Slik så det ut:

To andre som syns det var synd var nok norske Marius Nakken og Roar Lindland, som hadde muligheten til å slå en ekte Hollywood-stjerne. Nakken som har en 7. plass som beste plassering så langt i 2020 endte til slutt på 10. plass, mens Lindland gjorde han som ofte gjør og vant ProAm-klassen i løpet ‒ en klasse han leder klart før de to siste rundene.

Nederlandske Larry ten Voorde vant løpet, og han leder også Porsche Supercup etter årets seks første løp.

Og Fassbender depper nok ikke altfor mye, for det er Le Mans som virkelig teller. Og skal man dit må man tåle en trøkk eller to.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport