Kia EV9 skal være på plass hos de første kundene allerede i år, så den nærmer seg nå. (Fotos: Kia)

Kia EV9 presser seg under 900.000 kroner

Kia er klar til å ta det neste steget, og flaggskipet EV9 nærmer seg nå Norge.


Det koreanske merket var tidlig ute med sin elbilsatsting, og har høstet mye erfaring fra de elektriske Soul- og Niro-modellene. Neste steg ble tatt med prisbelønte EV6, og nå knaller de til med flaggskipet EV9 basert på den nye EMGP-plattformen til Kia.

Dette er en ganske stor bil som akkurat passerer fem meter i lengden, og like viktig ‒ akselavstanden er på formidable 3,10 meter. Det betyr en masse innvendig plass, og bilen blir tilgjengelig med enten seks eller sju seter.

Det er også mulig å få EV9 med enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, den åpner for hele 2.500 kilo hengervekt og et bagasjerom på inntil 828 liter.

Det elektriske flaggskipet baner også vei for det nye designspråket kalt Opposites United, og den foreløpige rekkevidden er oppgitt til 505 kilometer. Dette tallet er dog litt usikkert, for EV9 er fortsatt ikke typegodkjent.

Men det som er sikkert at bilen kommer med et 800V ladeteknologi, og det betyr rask lading. Mer eksakt skal man kunne mate batteriet med 239 kilometer fersk rekkevidde på kun 15 minutters lading.

Mange har ventet spent på prisen på bilen som ble vist fram tidlig i sommer, og Kia Norge sier at den kryper under 900.000 kroner. Og da med det aller meste av utstyr inkludert i pakken.

Mye tyder dermed på at dette fort kan bli en norsk favoritt, og Kia Norge tror da også at EV9 kan være med på å overbevise de aller siste til å bli med på det grønne bilskiftet.

‒ Denne bilen har størrelsen, rekkevidden, utseendet, hengervekten, komforten, teknologien og ikke minst ladehastigheten som bør kunne få selv etternølerne i både bygd og by til å hoppe ned fra gjerdet og delta i det grønne elektriske bilskiftet, slår kommunikasjonssjef i Christan Lagaard i Kia Norge.

Han legger til at det også trolig er en fordel at de er tidlig i markedet med en slik type elektriske SUV.

Kia Norge opplyser da også om en enorm interesse rundt EV9, som nesten er en rullende liten stue. For ikke bare kan de som går for seks seter velge elektriske seter med fotskammel som kan lenes godt bakover ‒ men det er også mulig å velge vendbare seter slik at man kan lage sin egen lille lounge ved å snu baksetene mot hverandre.

Og ja, det er også et klimaanlegg til baksetepassasjerene.

‒ Det begynner å bli få steder du ikke kan ta med deg en elbil nå. Iallfall en EV9. Vi tror mange barn eller venner synes det blir stas å sitte mot hverandre å spille kort enten når man er ute og camper eller er en rask tur innom ladestasjonen. Dette er en sosial blir som inviterer til komfortable turer til hytta eller til ulike fritidsaktiviteter, sier Lagaard.

Så langt kommunikasjonssjefen vet er dette den romsligste elektriske SUVen på markedet nå, og bilen har også et større bagasjerom enn 7-setere fra både Sverige og Tyskland.

Bilen kommer som Baseline og GT-Line med AWD, og sistnevnte har 384 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Det åpner for 0-100 km/t på ganske kvikke 5,3 sekunder, for dette er altså en ganske stor og tung bil. Og ganske grønn.

‒ I EV9 er det utstrakt bruk av resirkulerte materialer og materialer som er mindre skadelig for miljøet enn tradisjonelle materialer. Bruker man resirkulert materiale slipper man å produsere nytt. Dette flere steder i interiøret, forklarer kommunikasjonssjefen.

Blant annet har Kia benyttet resirkulert forbrukeravfall, resirkulert fiskegarn og bio-lakk og lakk uten BTX på brytere og paneler.

EV9 er for øvrig den første bilen som er bygget gjennom Kias «10 must haves» ‒ 10 elementer og tiltak for å øke bruken av mer miljøvennlige materialer i bilene de produserer.

Et annen moderne ting er 2-veis lading, og på sikt skal også EV9 kunne levere strøm tilbake til nettet og boligen.

‒ Dette betyr at du har en enorm powerbank. Du kan lade om natten når det er renest og billigst strøm i nettet, sier Lagaard.

‒ På dagtid kan du gi strøm tilbake til huset. Eller du kan på sikt lade batterier med egne solcellepaneler og selge strøm tilbake til nettet.

Teknologien er altså ikke helt der ennå, men på sikt kommer slike løsninger også.

Lanseringsmodellen har også andre innovative og tekniske løsninger, inkludert «features on demand». Dette er en løsning som vil bane seg vei i takt med at bilene er trådløst tilkoblet, og som åpner for å bestille funksjoner til bilen i en kort periode.

Kia Norge sier at dette kan brukes til å gi bilen mer dreiemoment, bruke mobilen som nøkkel eller ta i bruk en avansert parkeringsassistent.

Ifølge importøren så skal Kia EV9 være på plass hos de første norske kundene i god tid før jul, så den bør ikke være altfor langt unna forhandlerne.

Og vil du vite mer om Kia EV9 kan du sjekke ut den øverste lenken under bildene, for i sommer fikk vi hilse på elbilen og sjekket den dermed ganske så nøye.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter