Aiai, et av de første ofrene for elbilbølgen er her, og dessverre er det Kia Stinger. Ikke at det er veldig overraskende, for sportsbilen har solgt dårlig den siste tiden og er for lengst borte fra det norske og langt mer elektrifiserte markedet. Men litt trist er det, akke som.
Med Stinger skulle Kia vise at de også kunne lage rene sportsbiler, og at de virkelig var et bilmerke som måtte regnes med også på den internasjonale arenaen.
-->
De tok så seriøst på oppgaven at de lot Kia Europa stå for utviklingen, og bilen gikk også gjennom omfattende tester på selveste Nordschleife, verdens kanskje mest utfordrende racerbane.
Konseptet av bilen ble første gang vist fram under Frankfurt Auto Show i 2011, og ble til slutt avduket som en produksjonsmodell under Detroit Auto Show tilbake i 2017.
I 2020 annonserte det koreanske merket en oppdatert versjon av Stinger, og det inkluderte blant annet en ny tigernese, flere førerassistenter og et oppdatert dashbord. Og ja, et litt nyere drivverk.
Motoren for topputgaven var dog den samme, en 3.3-liters V6 med 373 hk og 510 Nm. Dette gjorde sitt til at Stinger ble Kias aller raskeste sprinter, og klarte 0-100 km/t på ganske brukbare 4,7 sekunder.
Men med inntoget av elbiler som har maksimalt dreiemoment helt fra bånn av holder selvsagt ikke en slik sprinttid, og en kommende EV6-utgave gruser da også denne tiden.
Kia innser da også at tiden har løpt fra Stinger, og skal fase den ut. Det ser man for eksempel over i England, hvor den ikke lenger er tilgjengelig.
‒ Lanseringen av Stinger vil gå ned som et transformativt øyeblikk for Kia. Dens førerfokuserte «grand tourer»-legitimasjon, sammen med Kias rykte for kjøretøykvalitet og design, gjorde det en utrolig overbevisende bil for sjåfører. Samtidig hadde den også en transformerende effekt på hvordan folk så Kia som merke, sier Paul Philpott, president og administrerende direktør for Kia UK.
For Norge betyr det ikke all verden, for vi har vært snytt for den oppdaterte Stinger. Men en ting er klinkende klart, vi får bilen som blir en slags arvtaker ‒ Kia EV6 GT.
Også Storbritannia får denne elbilen, så vi lar sjefen der komme med en siste kommentar:
‒ Av samme grunner er EV6 GT den ideelle bilen for å ta stafettpinnen fra Stinger i Storbritannia. Vår framtidige produktplan har et stort fokus på elektrifisering, og globalt planlegger Kia å tilby en serie på 14 elbiler innen 2027. Ved å kombinere høyytelsesegenskaper med en utrolig design og en lang rekkevidde elektrisk drivlinje, er EV6 GT en viktig en del av denne planen, og et ekte nytt flaggskip for Kia-merket.
Her er begge bilene avbildet:
Flere norske journalister har allerede testet Kia EV6 GT, deriblant Nybiltester. De kunne melde om en bil som har hele 585 hk og 740 Nm, klarer 0-100 km/t på 3,5 sekunder og med en toppfart på 260 km/t. Nedbremsing fra 100 km/t til 0 km/t skal gå på 41 meter.
Som du kan lese av testen via en av lenkene helt nederst kunne journalisten melde om en fantastisk morsom bil, og som var en ekte sportsbil. En veldig grei arvtaker til Stinger, altså.
EV6 GT har for øvrig et batteri på 77,4 kWh og en oppgitt rekkevidde på 424 kilometer, og starter på, til å være en sportsbil, ganske rimelige 679.000 kroner.
Den er utvilsomt morgensdagens sportsbil, så det er kanskje ikke altfor trist at Kia Stinger nå styrer mot solnedgangen for aller siste gang.
Les også: