Det henger mørke skyer over European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA). Den store organisasjonen melder nemlig om en svært negativ utvikling rundt nybilsalget, og ber nå politikerne ta grep. Det er flere uheldige årsaker som har truffet det europeiske nybilsalget, slik som Brexit, pandemien, halvledermangelen og krigen i Ukraina. ‒ Alle disse tingene understreker hvor raskt, hvor dyptgående og hvor uforutsigbart verden endrer seg. Dette gjelder ikke minst i den geopolitiske konteksten – som har direkte konsekvenser for vår globalt sammenkoblede industri og dens tette verdikjeder, sier ACEA-president Oliver Zipse, som også er CEO i BMW. Målt mot 2019, det siste vanlige året før pandemien kastet verden inn i et kaos, faller det europeiske nybilsalget dramatisk ‒ ACEA ser for seg et fall på vanvittige -26 prosent. Så langt i år er fallet på 12 prosent og lyder etter åtte måneder på rundt 6 millioner biler, og en ny krise har også kommet til ‒ inflasjonen og økte priser. På samme tid som ACEA nå ber europeiske politikere ta grep for å snu trenden, tar den norske faktisk grep ‒ men i motsatt retning. De skrur nemlig opp avgiftene. Og etter at regjeringen la frem forslaget til nytt statsbudsjett, spår da også Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) en kraftig nedgang i nybilsalget i 2023. Det har vært sterke reaksjoner fra bransjen etter at regjeringen foreslo moms på alt over 500.000 kroner på nye elbiler, i tillegg til engangsavgift også på elektriske biler. Ifølge OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen vil det samlede nybilsalget i 2023 forvente å falle til 2010-nivå med et salg på omtrent 120.000 nye biler.
