Til tross for at Karma har rundet seks år er de fortsatt i startgropa på sitt bileventyr, som etter hvert skal resultere i elbiler som skal kjempe om kundene i det litt mer eksklusive premium-segmentet.
Den første modellen kom allerede tilbake i 2016 og het Revero, en hybrid som hadde en elektrisk rekkevidde på rundt 80 kilometer.
-->
Siden har de fulgt opp med Revero GT som skal kunne rulle rundt 130 kilometer på elektrisk kraft, og som navnet sier er det en potent hybrid med 535 hestekrefter som klarer 0-100 på rett over 4,5 sekunder.
Men den er ikke billig, og har fått en amerikansk startpris på godt over 130.000 dollar. Den koster faktisk mer enn det amerikanerne må betale for den helt nye Mercedes S-klasse Coupé, så vi snakker virkelig om øvre prisklasse her.
Karma har innsett at de må ha litt billigere biler enn dette om de virkelig skal få sving på salget, så de har utviklet en langt rimeligere modell som skal brøyte vei for en bredere kundegruppe.
Også denne er en hybrid med en voldsom elektriske rekkevidde, rundt 130 km via det 28 kWh store batteriet, og den kommer også med de avanserte førerassistentene som Revero GT kan tilby. Det betyr blant annet filassistent, bremseassistent, adaptiv cruisekontroll, blindsoneassistent og 360-graders ryggekamera.
Den er selvsagt utstyrt med det meste som andre moderne biler, og viderefører designet vi har sett fra Revero-modellene.
GS-6 skal vise vei for framtiden, og det gjør den altså med en helt ny prisklasse.
‒ Vårt løfte hos Karma har alltid vært å tilby avanserte luksusbiler og teknologier som er drevet av innovasjon og inspirerer sjåførenes ambisjoner med nye og unike tilbud, sier Lance Zhou, Karmas administrerende direktør.
‒ Når vi ser framover, tror vi løsningen for å forandre mobiliteten er å gjøre luksuriøse elektriske biler mer tilgjengelige.
Han sier altså at prisen teller mye.
Så en forsmak på elbilversjonen kalt GSe-6 har Karma kjørt ned prisen betraktelig, og den neste bilen til merket skal starte på 83.900 dollar. Det er mulig å få GS-6 i tre versjoner, enten som Standard, Luxury eller Sport.
Karma har ikke bare offentliggjort prisen for hybriden, men de har også en utgangspris for den versjonen som er langt mer aktuell for oss ‒ GSe-6. Denne er godt i rute, og om alt går som planlagt er elbilen klar allerede senere i år.
Startprisen for den lyder på 79.900 dollar, og det gir også en god indikasjon på hva den eventuelt havner på i Norge. Inngangsmodellen til Tesla Model S koster nemlig 78.490 dollar i USA, og denne har en startpris på 829.990 kroner her hjemme.
Karma har også ganske gode garantiordninger i USA, hvor de har satt 8 år på drivverket, 4 år/80.000 km på nybilgaranti, 6-års rustgaranti og 4 år/80.000 km på veihjelpen.
Og siden dette i likhet med Revero er en ganske sportslig bil som blant annet kommer som standard med 21-tommers felger, har Karma også puttet inn en litt morsom kjøremodus.
Via skjermen er det mulig å trykke seg fram til «Track Mode» som blant annet viser dekktrykket og temperaturen, hastigheten og omdreininger, rundetider, G-kraft og til og med racinghistorikk.
Men om du tar elbilen ut på banen kan du nok ikke regne med å rulle 483 kilometer før den må lades, for det er altså den oppgitte rekkevidden på den versjonen som går lengst av de planlagte GSe-6-utgavene.
0-100 km/t? Fort nok, melder Karma.
Les også: