Siden spredte den seg, og rundt 300 biler gikk med i brannen. Mange elbiler sto parkert i parkeringshuset, men antallet er ennå uklart. Det viser seg nå at branner i elbiler er svært vanskelige å lukke.
Batterier tar sjelden fyr, men er svært vanskelig å slukke
Batteriene på el-biler byr på andre problemer enn biler som går på fossilt drivstoff, opplyser flere branneksperter i en
artikkel i Klassekampen.
- Lithium-batteri krever enorme mengder vann for å kjøle ned temperaturen, sier Tormod Mehus, brigadesjef i Rogaland brann og redning.
Direktoratet for samfunsberedskap bekrefter at brannene er vanskelige å slukke, men legger til at det ikke er stor fare for at elbiler tar fyr i utgangspunktet. En av årsakene til at brann i batteriene er vanskelig å slukke, er at de utvikler oksygen som holder brannen i gang, sier Dag Rune Omland til Klassekampen.
Derfor er nedkjøling det viktigste i prosessen, men brannvesenet mangler effektive slukningsmidler, informerer Tommy Kristoffersen i Bergen brannvesen.
- Elbiler tar sjeldnere fyr enn biler med fossilt brennstoff, men vi har ikke slukkemiddel som kan slukke brannen når det først tar fyr. Man må bare skjerme omgivelsene mens brannen dør ut, utdyper Kristoffersen.
Tilbakekalte biltypen i fjor
Opel Zafira har tidligere blitt tilbakekalt hele tre ganger, etter totalt 300 branner.
– Det er riktig at det har vært en tilbakekallingsaksjon for høyrestyrte biler solgt i Storbritannia, men denne feilen var knyttet spesifikt til disse bilene, sier PR- og informasjonssjef Stein Pettersen for Opel og Citroën Norge til NRK.
Pettersen kjenner ikke til andre branntilfeller med denne bilmodellen i Norge. I Norge ble det solgt over 1.000 biler av denne typen, i perioden 2005 til 2006.
I fjor ble 235.000 biler av biltypen ble tilbakekalt i Storbritannia. Bakgrunnen var at det ble oppdaget nye årsaker til brannene i bilene.