Renault 5 hanket inn årets bilpris her i Norge, og prisene er også klare. (Fotos: Renault)

Kåret til årets bil i Norge ‒ nå er prisene klare

Dobbel grunn til å feire for Renault Norge. På samme dag ble Renault 5 E-Tech electric kåret til årets bil ble det også åpnet for bestillinger av den.


Journalistene har åpenbart latt seg sjarmere og imponere av den nye elbilen fra Renault, og det er kanskje ikke så rart. Det er nemlig en gammel legende som nå gjør elektrisk comeback, og 2025 er åpenbart R5’s store år. 

Året startet nemlig med at Renault 5 sammen med tvillingmodellen Alpine A290 ble kåret til årets bil i Europa, og her stemte 60 journalister fra 23 land duoen helt til topps foran Kia EV3, og Citroën C3/ë-C3.

-->
Dette følges nå opp med en lignende pris stemt fram av noen norske journalister, og dette er en som Dagbladet har gitt ut i 20 år. Nå skjer det i samarbeid med DinSide og Elbil24.

Under elbilmessen eCarExpo på Nova Spektrum i Lillestrøm ble årets norske pris delt ut, og det var altså Renault 5 som gikk helt til tipps. 5 av 7 jurymedlemmer hadde denne på topp, som vant foran Volkswagen ID.7 og Kia EV3. 

Den store ID.7 ble for øvrig stemt fram som årets folkefavoritt, men den aller største prisen gikk altså til Renaults lille elbil.

‒ Dette er en prestisjetung utmerkelse som vi både er ekstremt stolte av og ikke minst glade for, sier Managing Director Nils-Henrik Holmen i RN Nordic sin norske avdeling. 

Nils-Henrik Holmen sammen med Product Marketing Manager Kristin Bærland og Head of PR & Marketing, Roger Andersen.

Dette er en nystartet importør for Renault-gruppens merker fra 1. mars, og de har nå fått en skikkelig flyvende start med den store norske prisen.

I tillegg til de tre på pallen tok også Audi Q6, Ford Explorer, Peugeot E-3008/E-5008 og Xpeng G6 seg til finalen, og totalt var drøyt 30 nye biler med i kampen om årets bil i Norge. 

R5 er altså så ny at den fortsatt ikke er på plass, men under eCarExpo fikk den Norges-premiere og det ble åpnet for bestillinger. Og det betyr at prisene er klare. 

Disse har mange ventet spent på, for spoler vi tilbake to år fikk den nye modellen premiere og det franske merket hintet allerede den gang om priser rundt 25.000 euro. 

Og det løftet holder de. 

Her er de norske prisene, og som du kan se er det duket for fire varianter fra start av:

  • Renault 5 E-Tech electric Evolution 40 kWh/311 km: 249.900 kroner
  • Renault 5 E-Tech electric Techno 40 kWh/308 km: 279.900 kroner
  • Renault 5 E-Tech electric Techno 52 kWh/411 km: 299.900 kroner
  • Renault 5 E-Tech electric Iconic Five 52 kWh/409 km: 319.900 kroner

I EU har bilen fått en startpris på 25.000 euro, noe som betyr at den i skrivende stund starter på rundt 290.000 kroner, Så ja, der ut starter den nesten på nivå med den utgaven som har det høyeste WLTP-tallet her hjemme. Det kan ikke norske kunder klage på!

Renault 5 E-Tech electric er for øvrig en ganske så kompakt elbil som er 3,92 meter lang, har et bagasjerom på 326 liter, åpner for 500 kilo hengervekt og kan hurtiglade med 100 kW. 

Det franske merket har virkelig tatt tak i retroånden som sveiper over bilverden, og har også på gang en ny Renault 4, en R4. Kanskje litt forvirrende er Renault 4 E-Tech electric hakket større enn nye R5, og med sine 4,14 meter åpner denne for 420 liter bagasje bakerst. 

Som lillesøster R5 er også nye R4 satt sammen på AmpR Small-plattformen, og skal lanseres i løpet av året. Og som vi kan se av bildet under er ikke den kommende R4 så veldig ulik den som nå kan kalle seg årets bil i Norge:

Les også:

Hva tenker du