Vi har alle hørt det noe merkelig uttrykket kabotasje, et
ord som ofte trekkes fram når det snakkes om like konkurransevilkår i
transportbransjen. Dette betyr enkelt transport over landegrensene, og utenlandske
transportører som gjennomfører oppdrag i Norge og som dermed driver kabotasjekjøring
må forholde seg til spesielle regler.
ulike konkurransevilkår, og har nå blitt hørt. Tirsdag diskuterte Stortinget allmenngjøringsloven, og mer
bestemt om det skal bli lov å dele dokumentasjon rundt lønns- og arbeidsvilkår. For akkurat dette er et stort problem knyttet opp mot
kabotasje. Det er tidligere avdekket at 46 prosent av de utenlandske sjåførene
fikk utbetalt lovlig lønn, og det er selvsagt veldig problematisk både sosialt
og når det kommer til konkurransevilkår. – I mange av tilfellene har derfor ikke norsk og utenlandsk
transport like konkurranseforhold. I tillegg vil lovendringen gi en
trafikksikkerhetsmessig effekt, sa Gisle Meininger Saudland, saksordfører fra
arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, på talerstolen da Stortinget skulle
ta stilling til dette torsdag.
lønns- og arbeidsvilkår, og være et viktig bidrag til like konkurransevilkår i
transportnæringen. Vedtaket er nok en viktig seier for NLF og våre
samarbeidspartnere, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund
(NLF). Lovendringen åpner for at Statens vegvesen kan innhente
dokumentasjon på lønns- og arbeidsvilkår under kontroller, og deretter dele
dette med Arbeidstilsynet. Dermed blir det enklere å håndheve lovverket, og det vil
også føre til mer direkte konsekvenser for de som bryter loven. Bestemmelsene gjelder alle som driver innlandstransport i Norge, inkludert utenlandske arbeidsgivere.
alle lastebilene være skodd med dekk som er merket med et spesielt alpesymbol
som viser at de er laget spesielt for vinterføre. Akkurat det bør ikke kun NLF være glade for, men faktisk alle
som ferdes på norske veier. Les også:
- Mercedes klar med sin helelektriske flerbruksbil
- Verdens første terreng-buss
- Den ultimate Mercedes GLS