Ford Mustang ble en umiddelbar hit da den ble presentert i
1964, og det har ikke endret seg med årene. Det har selvsagt kommet til en rekke nye versjoner av
ikonet, men det er fortsatt den klassiske modellen som er den store favoritten.
å restaurere gamle amerikanske klassikere. Selskapet er offisielt lisensiert av Ford og Shelby til å
pusse opp gamle biler, og en av favorittene er selvsagt Shelby Mustang. Allerede i 1965 kom de første ytelsesversjonene av Mustang bygget
av Carroll Shelby, og slike versjoner lages fortsatt ‒ men nå av Ford selv. En av utgavene på 60-tallet var Shelby GT500, en bil som ble
laget i drøyt 2.000 eksemplarer. Så de som eier en slik bil bør passe godt på
den. Men det finnes en slik som er enda mer sjelden, nemlig en
med bokstavene CR bak seg. Dette står selvsagt for Classic Recreations, og
disse har nå laget en svært så spesiell Shelby Mustang GT500CR. Allerede tilbake i 1998 så Carroll Shelby muligheten rundt
utstrakt bruk av karbonfiber for framtidens sportsbiler, og som vi nå vet hadde
mannen som døde i 2012 helt rett. Det er framtiden.
3D-teknikker har de klart å lage et karosseri til en 1967-modell av GT500 som
er av karbonfiber. Resultatet blir dermed en Shelby Mustang som både er lettere og sterkere enn de kledd i stål, og ikke minst ganske så tøff å se på også. For sjekk resultatet: Selskapet restaurer en rekke Mustanger som de selger videre, så de har mange motor-alternativer som passer under karbonpanseret til GT500CR. Dette strekker seg fra en 3.5-liters mot med 490
hestekrefter til den store 427-bølla med vanvittige 900 hk. Alle er koblet til
en 5-trinns manuell kasse, som også er mulig å få som 6-trinns og til og med
automatgir. Men det må du ikke finne på.
arbeidstimer på hvert prosjekt, så fuglene må vite hvor mye tid det har gått med
på denne spesielle Shelby Mustang GT500CR. Vi aner heller ikke hva prisen er, men det er altså mulig å bestille
seg en slik. For denne avbildet er unik med tanke på at den er den første, men Classic
Recreations vil altså bygge flere slike for kundene også. Da er det vel bare å begynne å spare… Les også: