Etter 13 år i skyggenes dal gjorde Corolla endelig comeback i Europa i fjor, og da med en helt ny generasjon som gjør den til en toppmoderne bil. Og når den endelig er tilbake skal det ikke stå på innsatsen.
Toyota har allerede lansert tre vanlige versjoner, en kombi, en sedan og en stasjonsvogn, og har tråkket gassen ytterligere mot bunnen med to spesialversjoner. En litt mer sportslig versjon kalt Corolla GR Sport, og en for de aktive kalt Corolla Trek.
-->
Sistnevnte er i samarbeid med sykkelprodusenten Trek-Segafredo, og er en stasjonsvogn beregnet for å ta sykler med seg. Den er også litt høyere med en bakkeklaring som er 20 mm høyere enn standardbilene, slik at du ikke setter deg fast på vei mot sykkelstiene.
Det er sikkert mange som kunne tenkt seg en Corolla Trek, men det er garantert enda flere som kunne tenkt seg en «ekte» SUV-versjon av Corolla. Og en slik finnes det faktisk nå.
Toyota har solgt 48 millioner Corollaer siden den ble lansert i 1966, og verdens mest populære bil trenger saktens ikke så veldig mye drahjelp for å nå drømmegrensen på 50 millioner. Men det japanske merket vil dit kjapt, så de knaller til med en utgave i det aller mest populære segmentet.
Corolla Cross er ifølge Toyota «en ny type modell som kombinerer en utvendig stabilitet og brukernytte på en måte som overgår kundens forventninger». Det skal iallfall ikke stå på selvtilliten.
TNGA-plattformen (GA-C) har åpnet opp for å kombinere Corollas kjøreegenskaper med terrengegenskaper, og Toyota sier at de også har beholdt den gode innvendig plassen modellen byr på.
Det er dog et lite minus med Corolla Cross.
Den er foreløpig kun til salgs i Thailand, men Toyota trøster oss med at den snart kommer til andre markeder også.
Og så populær SUV-modellene har blitt, trenger vi nok ikke å vente 13 år på at den kommer til Europa. Toyota Corolla Cross skal nok bare en kjapp tur innom skyggens dal, før terrengegenskapene sørger for at den finner veien tilbake til søkelyset også her i Europa.
Her er bilder av Toyota Corolla Cross:
Les også: