- Annonse -
HjemElbilerEn coupéversjon av Audis neste elbil

En coupéversjon av Audis neste elbil

Audi skal følge opp den ganske store elektriske SUV-modellen e-tron med en litt mer kompakt modell kalt Q4 e-tron, og ja, den kommer også som coupé. Sjekk ut bildene av den versjonen.

September 2018 var en særdeles viktig måned for Audi, som da formelt tok steget inn i framtiden med Audi e-tron. Dette er den aller første helelektriske modellen fra de fire ringene, og de siktet seg like godt inn mot det litt mer luksuriøse markedet.

- Annonse -

Audi e-tron er nemlig en ganske så storvokst SUV som måler 4,9 meter, og er dermed kun litt kortere enn Q7 og Q8.

Siden har Audi kommet med ytterligere tre modellversjoner av modellen, e-tron Sportback, e-tron S og e-tron S Sportback. De har også vist fram en versjon kalt e-tron GT concept, samt at de har lansert en elbil kalt Q2L e-tron spesielt laget for det kinesiske markedet.

Men de har mer på lager.

I fjor fikk vi også et glimt av en kanskje enda viktigere modell enn e-tron, nemlig en som er bygd på den berømte MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen. Dette er en spesialplattform for elbiler, og en som skal spytte ut en rekke nye elbiler fra den store gruppen i årene framover.

- Annonse -

Det inkluderer også biler med de fire ringene, og vi fikk altså den første smakebiten da Audi viste fram SUV-modellen Q4 e-tron concept satt sammen på MEB. Dette er som navnet sier et konsept, men Audi understreker at den som går inn i produksjon skal være ganske så lik.

I størrelse plasserer Q4 e-tron seg logisk nok mellom Q3 og Q5, og den kommende elbilen er 4,59 meter lang, 1,90 meter bred og 1,61 meter høy. Den skal altså inn i et segment som er brennhett.

Nå viser Audi fram en litt mer sportslig tvillingsøster, nemlig Q4 e-tron Sportback. Sportback betyr rett og slett det navnet sier, altså en mer sportslig bak. Det er hva vi kan kalle en coupéutgave.

Ettersom Q4 e-tron Sportback har et litt mer fallende tak, er også dimensjonene bittelitt annerledes enn tvillingsøsteren som ble vist i fjor. Coupéversjonen er én centimeter lenger (4,6 meter) og lavere (1,6 meter høy), mens bredden (1,9 meter) og akselavstanden (2,77 meter) er identisk med Q4 e-tron.

- Annonse -

Coupélinjene gir den også litt bedre aerodynamikken, og har en drag-koeffisient på 0,26 mot 0,27 for Q4 e-tron.

Ellers er de to versjonene ganske så like, og det inkluderer også drivlinjen og batteristørrelsen.

Dette betyr at også Q4 e-tron Sportback i utgangspunktet kommer med to elmotorer, og byr dermed på en variant av den berømte «quattro»-driften. Ved normal kjøring er det dog elmotoren bak som er på jobb, men trengs det mer krefter slår også motor foran inn.

Elmotoren bak byr på 201 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm, mens den foran leverer akkurat halvparten av hk og 150 Nm. Den totale systemeffekten er på 301 hk.

Batteriet er på 82 kWh og åpner for en rekkevidde på 450 kilometer, men de skal også komme med en bakhjulsdrevet versjon som triller over 500 kilometer før ladekabelen må plugges i.

Batteriet kan lades med en effekt på 125 kW, og det vil i så fall ta under 30 minutter å lade den fra 0 til 80 prosent.

Q4 e-tron får selvsagt det meste som er tilgjengelig av utstyr og teknologi, og det betyr også et head-up-displayet som byr på utvidet virkelighet (AR). Denne kan vise viktig grafisk informasjon, som for eksempel retningspiler ved navigasjon, direkte i veibanen foran bilen.

De to kommende modellene er selvsagt utstyrt med en berøringsskjerm, og denne er vridd mot føreren og måler 12,3 tommer.

Per i dag kan kundene velge mellom fire Audi e-tron-versjoner (50 og 55 av både e-tron og e-tron Sportback), men allerede i 2023 skal Audi-kundene velge mellom mer enn 20 elbil-modeller.

Det inkluderer også Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback, den siste en litt mer sportslig utgave som nok mange vil falle for.

Her er flere bilder av Audi Q4 Sportback e-tron concept:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her