Her er industrikjempens «ekte» terrengbil

Ineos har på gang en bil, nærmere bestemt 4x4 som tar terrenget på ytterste alvor.


Få nordmenn hadde hørt om selskapet Ineos før sykkellaget
Team Sky med norske Gabriel Rasch som en av sportslederne plutselig ble til
Team Ineos.

Dette skjedde etter at TV-giganten Sky mente de hadde gjort
sitt etter å ha vunnet sju av de åtte siste Tour de France, og Ineos tok over
som hovedsponsor.

Og det står iallfall ikke på økonomien.

Britiske Ineos er nemlig en gigant innenfor felter som kjemikaler og gass, og selskapet er så svære at de har over 22.000 ansatte over hele kloden ‒ inkludert i Norge.

Mannen som startet Ineos-eventyret heter Jim Ratcliffe, ja,
med en sir foran navnet, og han er ikke bare interesserte kjemikalier og
sykling. Han er også en stor bilentusiast, og det fine med å gjøre det så bra
som Ratcliffe er at man har mulighet til å realisere drømmene sine.

Så i 2017 bestemte han seg for å klinke til med et helt nytt
bilmerke også, selvsagt døpt Ineos det og.

Ambisjonene er ganske enkle; lage en terrengbil slik de
gjorde det i gamle dager. Altså ikke tulle med noen crossover-konsepter, men
lage en skikkelig god, gammeldags 4x4. Men selvsagt i en moderne drakt.

Ineos har kalt den første modellen de har på gang for Grenadier,
og denne skal ta seg fram på de mest ugjestmilde plassene planeten vår kan by
på.

‒ Oppgaven var enkel, sier designsjef Toby Ecuyer.

‒ Vi tok sikte på å designe et moderne, funksjonelt og svært dyktig 4x4-kjøretøy helt inn til kjernen. Et design som er enkelt å forstå, uten en tvetydighet om Grenadierens rolle her i livet. Den er her for å gjøre alt du trenger, og ikke alt du ikke gjør. Den er ikke her for å posere. Moderne teknikk og produksjonsteknikker gjør at Grenadier er svært kapabel, og vi prøver også å lage et kjøretøy som vil tåle tidens tann.

Det virker altså som at de er litt inspirert av for eksempel
Land Rover, som jo fortsatt er en moderne bil selv om de har beholdt designet
sånn noenlunde.

Sir Jim Ratcliffe vil altså ha en skikkelig terrengkjempe,
og i jakten på denne har bilmerket knyttet partnerskap med de tyske
spesialistene hos Magna Steyr. Ja, dette selskapet som sto bak den originale Mercedes
G-wagen. Det kan jo ikke være dumt.

Ineos Automotive startet altså opp for tre år siden, og de tar
så seriøst på oppgaven at de skal tilbakelegge 1,8 millioner kilometer med
testing før de setter Grenadier i produksjonen.

At de er et utradisjonelt bilmerke viser også prototypen.
For normalt beskytter bilmerkene nye modeller som testes som den reneste gullskatten,
og påfører slike biler en kamuflerende drakt som skal skjule designet.

Ineos kunne ikke brydd seg mindre, og tester prototypene uten
kamuflasjedesignet, falske lykter og andre ytre detaljer som skal forvirre.

Det viktigste er åpenbart at bilen skal fungere best mulig.

‒ Grenadier-prosjektet startet med å identifisere et hull i
markedet som var forlatt av en rekke produsenter, det for terrengkapable terrengbiler,
sier Ratcliffe selv.

‒ Dette gjorde at vi kom opp med vår tekniske blåkopi for en
kapabel, holdbar og pålitelig 4x4 bygget for å håndtere verdens tøffeste
miljøer. Men den måtte se bra ut også. Og som du ser, Toby og teamet hans har gjort
en god jobb med å levere et design som er både særegent og målrettet, sier en
fornøyd sjef.

Hvor bra det har blitt kan du selv se i bildeserien under, og bilen skal etter planen inn i produksjon sent i 2021.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter