Annonse
Hjem Elbiler Citroën lanserte viktig elbil

Citroën lanserte viktig elbil

Kompakt, elektrisk SUV med ganske rask lading og plass til hele familien. Citroën har lansert elbilen ë-C4.

Citroën er godt i gang med sin elektriske satsing, og har allerede vist fram fem nye biler i svært forskjellige segmenter som skal ta det franske merket inn i framtiden. Den ganske voksne SUV-hybriden C5 Aircross, den knøttlille elbilen Ami, den helelektriske flerbruksbilen ë-Spacetourer og el-varebilen ë-Jumpy.

Målsetningen er åpenbart å komme med elektriske biler i alle kategorier, og de lanserer nå bilen som skal dekke det kanskje viktigste segmentet ‒ kompakte SUV-modeller.

Det gjør de med en av de mest ikoniske modellene de har, nemlig C4. Dette er en modell som ble presentert allerede for 92 (!) år siden, og en mer «ekte» Citroën skal man lete lenge etter.

Den nye versjonen er intet unntak, og sørger for den velkjente Citroën-komforten med det patenterte dempersystemet «Progressive Hydraulic Cushions» som er kombinert med «Advanced Comfort»-setene som blant annet C5 Aircross tilbyr.

Saken fortsetter under Annonsen

Men i framtiden skal også en «ekte» Citroën tilby elektriske drivlinjer, og franskmennene garderer seg så det holder med C4. Den skal nemlig komme som en vanlig bensin- og dieselbil og som elbil ‒ og blir dermed høyaktuell i Norge. Spesielt ettersom Citroën har tonet ned designet noe, og gitt bilen enda mer fransk eleganse.

Elbil-versjonen har som vanlig når det kommer til helelektriske modeller fra Citroën en ë i seg, og heter dermed ë-C4.

Som med de andre nylig lanserte elbilene fra PSA-gruppen har også ë-C4 det elektriske drivverket med et batteri på 50 kWh, hurtiglading på 100 kW og en motor som yter 136 hestekrefter med et dreiemoment på 260 Nm.

Rekkevidden blir dermed ganske lik som andre nye elektriske SUV-modeller fra gruppen som Opel Mokka, Peugeot e2008 og DS3 Crossback E-Tense, og ë-C4 har en oppgitt rekkevidde på 350 kilometer.

Bilen er 4,36 meter lang, 1,80 meter bred og 1,52 meter høy, og er dermed litt større enn for eksempel den nye Peugeot 2008.

Den passer altså perfekt inn i et marked som tørster etter kompakte SUV-modeller.

‒ Dette blir den viktigste personbilmodellen for Citroën i Norge på svært mange år, påpeker da også Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Det franske merket viste fram den nye C4 for et par uker siden, men bilen er nå offisielt avduket.

I likhet med sine elektriske søstre i PSA kommer ë-C4 med en rekke hjelpemidler og utstyrt med ny teknologi, og førerassistentene inkluderer aktiv adaptiv cruisekontroll med filholder, nødbrems med forgjengeroppdagelse, skiltgjenkjenning og automatisk styring av fjernlys.

Den har også head-up-display og parkeringsassistent som inkluderer 360 graders ryggekamera, og den kompakte bilen byr også på et ok bagasjerom. Det rommer 360 liter, men det er selvsagt mulig å slå ned bakseteryggene og dermed få en lagringsplass på solide 1.250 liter bakerst.

Som vi vet ruller PSA ut sine nye modeller fortløpende, og ë-C4 er ventet til Norge mot slutten av året. Prisen er foreløpig ikke kjent.

Her er flere bilder av Citroën ë-C4:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker