- Annonse -
HjemMotorsykkelNå kommer adaptiv cruisekontroll til motorsyklene

Nå kommer adaptiv cruisekontroll til motorsyklene

Mitsubishi var først ute med en tidlig variant av adaptiv cruisekontroll for bilene, men nesten 30 år senere har den smarte førerassisten fortsatt ikke tatt spranget over til tohjulingene. Før nå.

Vi er vant med at store bilmerker som Mercedes, BMW, Ford, Volvo og Toyota er først med nye og smarte løsninger for biler, men alle disse måte bite i gresset når det kommer til den adaptive cruisekontrollen.

- Annonse -

Dette er en cruisekontroll som selv kan tilpasse farten, altså en videreutvikling av cruisekontrollen som kom allerede på slutten av 1950-tallet.

Mitsubishi så at det var muligheter å videreutvikle denne teknologien, og i 1992 kom de med løsningen som var det første steget med moderne adaptive cruisekontroller forkortet ACC.

Det japanske merket introduserte en løsning som ga varsellyd om bilen kom nær en hindring foran allerede i 1992, men dette systemet justerte ikke farten på noen måter. Men de hadde fått teften, og i 1995 kom de også med en løsning som faktisk kunne justere farten automatisk. Løsningen justere gassen og girene, men kunne ikke bremse.

Toyota fulgte opp med et lignende system i 1997, før Mercedes og flere andre merker kom med sine versjoner i 1999. Siden har ACC som også kan involvere bremsene kommet til alle de store bilmerkene, og er i dag standard utstyr i de fleste bilene.

- Annonse -

Hopper vi over til MC-verden har tohjulingene også tatt kvantesprang med tanke på sikkerhet de siste årene, og dagens motorsykler har nesten like avanserte systemer som biler. Mange nye sykler har nå ting som stabilitetskontroll, avanserte bremsesystemer, hjulspinnkontroll og antisteile-systemer som hjelper til med sikkerheten.

Og MC-produsentene følger selvsagt på hva som skjer i bilverden, og allerede i 2018 kunne det tyske selskapet Bosch vise fram et adaptivt cruisekontroll-system for motorsykler.

Bosch som blant annet utvikler løsninger for selvkjørende biler har forsket lenge på sikkerhets-løsninger for motorsykler, inkludert et assistent-system som inkluderer radar. Denne kan brukes til å måle avstanden til et kjøretøy foran, og åpner dermed for adaptiv cruisekontroll. En radar kan også brukes i tilknytning til kollisjonsvarsling og blindsone-oppdager, to andre viktige hjelpemidler for motorsyklistene.

Store MC-produsenter har også kastet seg inn i utviklingen av ACC, som med årene vil bli nesten like vanlig for tohjulingene som for bilene.

- Annonse -

Og nå hever BMW listen, og introduserer ACC med distansekontroll også for sine tohjulinger.

Ja, det er Bosch som har hjulpet BMW Motorrad til å utvikle ACC for MC, og løsningen fungerer akkurat som for bilene. Føreren plotter inn hastigheten, og tohjulingen cruiser av gårde akkurat i den farten. Men dukker det for eksempel opp et kjøretøy foran, så vi cruisekontrollen selv sørge for å holde riktig avstand ved å tilpasse farten. Distansen kan variere mellom tre forskjellige avstander.

BMW’s ACC byr også på to valgfrie karakteristikker, enten dynamisk eller komfortabel, hvor ting som nedbremsing og akselerasjon bestemmes.

Den adaptive cruisekontrollen kan også deaktivere slik at det er mulig å bruke den dynamiske cruisekontrollen kalt DCC.

En ACC for sykler byr også på litt utfordringer når det kommer til svinger, og BMW har tatt høyde for dette ved å automatisk nedjustere hastigheten om dette er nødvendig slik at føreren ikke trenger å lene seg så mye inn for å få gjennomført svingen. Ja, det skal være komfortabelt.

Dette er altså et assistentsystem, så det er fortsatt føreren som beholder kontrollen og kan når som helst for eksempel bremse selv.

Og bare så det er sagt, dette er en adaptiv cruisekontroll og ikke en nødbremsassistent, så ACC vil dermed ikke reagere på kjøretøy som står stille. Så man må fortsatt selv bremse for stillestående biler i kryssene. Du er herved advart.

BMW sier at de «snart» vil komme med ACC-løsningen, og det betyr muligens at dette blir tilgjengelig for 2021-modellene til det tyske merket.

Ja, vi har selvsagt en video som viser hvordan ACC fungerer, så sjekk denne ut:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her