Som så mange andre elsker også det tyske tuningsselskapet Mansory de sportslige Ferrari-bilene, men kjærligheten går litt lenger enn kun å drømme om å eie en slik bil.
De gjør de nemlig enda mer sportslige, noe de nylig har gjort både med Roma, 812 GTS og Portofino. Og F8 Tributo, som kom ut som en Mansory F8XX.
-->
Nå har de også kastet seg over en annen juvel, SF90, noe som har ført til en utgave som heter Mansory F9XX ‒ tilgjengelig både for SF90 Coupé og den litt ferskere SF90 Spider.
Det er to spinnville hyperbiler ‒ i original tilstand.
Søstrene er nemlig utstyrt med ganske så ekstreme fire motorer, tre elektriske og en 4-liters V8 biturbo-motor. SF90 er altså en hybrid.
Det er to elmotorer foran, og bak har Ferrari satt inn en som er inspirert fra formel 1. Totalt byr drivverket på voldsomme 1.000 hk, noe som bør holde selv for de aller mest kravstore.
Vel, foruten Mansory.
De har av åpenbare grunner hold seg unna de tre elektriske motorene, men den potente V8-motoren har fått kjørt seg. Den har som originalt 780 hk og 800 Nm med dreiemoment.
I en Mansory F9XX er dette jekket opp til 980 hk og 980 Nm, noe som tar den totale kraften opp i hele 1.100 hestekrefter.
Tunerne har altså holdt seg unna elmotorene, noe som ifølge Mansory sikrer at kjørbarheten, den utmerkede responsen til seriemotoren og det harmoniske samspillet til den komplekse hybriddriften er implementert på best mulig måte.
Trimmingen gjør selvsagt sitt til at ytelsene blir enda bedre.
0-100 km/t fyker unna på 2,4 sekunder, mens toppfarten lyder på 355 km/t.
Dette sørger blant annet en firehjulsdrift for, samt tilpassede chassiskomponenter og nye ultralette felger smidd ut av et stykke. Dekkene har for øvrig størrelsene 255/30 ZR21 foran og 335/25 ZR22 bak.
I tillegg til å fintune motoren består F9XX av lettvektskomponenter laget av karbon samt nye luftinntak, fjæringsmodifikasjoner og diverse interiørmodifikasjoner selvsagt laget av det fineste skinn og karbon.
De har utviklet en ny dobbel diffusor som leder luftstrømmen perfekt under bilen og gir ekstra marktrykk på bakakselen, noe også en stor bakspoiler sørger for.
Det hele rundes av med et 4-rørs eksosanlegg runder som bør gjøre bakenden både harmonisk og kraftfullt.
Som vi vet kan Ferrari verre litt vanskelig i støytene, så hva de sier til dette stuntet fra Mansory er ikke godt å vite. Men vi får satse på at det går bra.
Her er bilder av Ferrari-monsteret med ganske så ville 1.100 hk og et ganske så røft ytre, Mansorys F9XX:
Les også: