Den kommende elbilen Ford Mustang Mach-E har høstet mange lovord, men det likevel noen som venter på noe enda mer spesielt ‒ nemlig GT-versjonen.
Dette er en mer sportslig versjon av elbilen, akkurat som Mustangen selv i utgangspunktet er.
Drivverket med to elektriske motorer i Mach-E GT lever nemlig 465 hestekrefter og et dreiemoment på 830 Nm, noe som gir den sprintgener så det holder.
0-100 km/t går nemlig unna på 3,7 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 200 km/t.
Til sammenligning klarer Mach-E med firehjulsdrift og 540 kilometer rekkevidde 0-100 km/t på 5,1 sekunder, som er på nivå med Tesla Model Y Long Range.
Den «tregeste» av Mustang Mach-E-versjonene er RWD Long Range, som gjør unna sprinten på 6,2 sekunder (se oversikt lenger ned).
Ford Mustang Mach-E GT er ikke klar for markedslansering sammen med sine søstre tidlig neste år, men er meldt mot slutten av 2021.
Den mer sportslige GT-versjonen kommer med adaptive fjæringer, 20-tommers hjul, røde bremsekalipere og unike utvendige farger kalt Grabber Blue og Cyber Orange.
På innsiden er den utstyrt med en 15,5-tommers berøringsskjerm og en teknologi som faktisk lærer føreren å kjenne slik at systemet selv kan komme med råd og vink.
Ford tuller selvsagt ikke med førerplassen, så en Mach-E GT er utstyrt med skikkelige sportsseter og et unikt sportsratt.
Under skallet byr den sportslige søsteren på et 88 kWh stort batteri som strekker seg mot 500 kilometers rekkevidde, om du ikke er altfor tung på høyrefoten da.
Her er bilder av Ford Mustang Mach-E GT, men heng med videre nedover for det er flere nyheter rundt den kommende elbilen.
På samme tid som de viste fram den nye versjonen i Rotterdam kom også Ford med en god nyhet til alle som skal lade en Mach-E.
Ionity, dette lynladenettverket som tidligere har fått pepper for sine ladepriser, samarbeider med en rekke bilmerker, inkludert Ford som både er partner og en av grunnleggerne.
For å stimulere salget av elbiler og bruken av Ionity-stasjoner kan kundene av Mach-E lade via Ionity-nettverket til sterk rabatterte priser. Den veiledende prisen lyder på 8,40 kroner per kWh, mens Mach-E-kundene kun betaler 1,88 per kWh ‒ over 75 prosent billigere. Ford opplyser at Mach-E-kundene også får ett års abonnement inkludert i kjøpet.
Ionity-stasjonene byr på ladehastigheter helt opp til 150 kW, og med en slik ladefart vil en Mustang Mach-E med opptil 610 kilometer rekkevidde og bakhjulstrekk lade 119 kilometer på 10 minutter.
I tillegg til Ionity har også merket et ladeopplegg gjennom FordPass, som gir tilgang til Europas største nettverk av offentlige ladestasjoner. Dette nettverket har vokst med nærmere 25 prosent bare i løpet av ett år, og omfatter nå mer enn 155.000 ladestasjoner spredd rundt i Europa.
I Norge betyr dette at Mustang Mach-E-kundene blant annet kan bruke FordPass-appen for lading i ladenettverket til Fortum Charge & Drive.
Ford Norge åpnet for bestilling av Mach-E i forrige uke, og den mest populære versjonen så langt er den med firehjulstrekk og 540 kilometers rekkevidde.
– Et stort flertall velger også å kjøpe teknologipakken til nye Mustang Mach-E. De mest populære fargene har så langt vært svart og rød, sier Per Gunnar Berg Ford Motor Norges administrerende direktør.
Han sier salget så langt har vært en suksess.
– Vi har sagt siden lanseringen at Mustang Mach-E representerer noe helt nytt i elbilsegmentet i Norge. Den unike kombinasjonen av en elektrisk rekkevidde på opptil 610 km, tilgjengeligheten med firehjulstrekk fra start, den gode plassen og en knallbra pris gjør den til en game changer. Det er tydeligvis mange nordmenn også enig i, sier Berg.
Mange setter nok også pris på den enda mer potente Mustang Mach-E GT med sine sportsbilegenskaper, og her er akselerasjonstiden til de fem versjonene som er offentliggjort:
Versjon: 0-100 km/t: RWD Standard Range 6,1 sek RWD Long Range 6,2 sek AWD Standard Range 5,6 sek AWD/First Editon Long Range 5,1 sek GT 3,7 sek
Les også: