Jepp, dette er en Elantra…

Du husker vel Hyundai Elantra? Men du drar garantert ikke kjensel på modellen i denne 2021-utgaven.


Vi vet ikke hvor mange Hyundai Elantra som er solgt i Norge, men muligens bikket salget et femsifret antall biler. Nå er det imidlertid en stund siden vi så en ny Elantra, men det betyr ikke at Hyundai har faset ut modellen.

Faktisk lever modellen i beste velgående, og har, tro det eller ei, kommet seg inn i 7. generasjon nå. Hyundai har altså oppdatert modellen som kom i 1990 ganske så ofte, og den aller nyeste ble introdusert for verden i mars.

Modellen har selvsagt forandret seg voldsomt siden 90-tallet, og ser nå mer ut som en sportslig sedan med en hissig front og definerte linjer. Den nye utgaven kommer også for aller første gang som hybrid, så Elantra holder tritt med utviklingen.

Men Hyundai har på gang en enda mer imponerende utgave, for også Elantra får ta del i den store N-satsingen til det sørkoreanske merket.

Dette er Hyundais svar på BMW M-modeller, Mercedes’ AMG og Audis RS-utgaver, og det finnes per i dag tre slike versjoner ‒ Veloster N, i30 N og i30 Fastback N.

Det er også på gang en mer potent av modellen som legger grunnlaget for Hyundais WRC-biler, altså en i20 N.

Nå får Elantra ta litt del i denne moroa, men det betyr ikke en ren N-versjon.

Hyundai nøyer seg foreløpig med en N Line-versjon, altså en utgave med en langt røffere ytre enn den originale modellen.

Hyundai har utstyrt N Line med en styling som gjør den bredere, og gitt den blant annet en litt annerledes grill, nye luftinntak, sideskjørt og sidespeilhus, og selvsagt skodd den med noen 18-tommere.

Resultatet er en Elantra som ikke er til å kjenne igjen, iallfall ikke for oss nordmenn.

Og de som kjørte en Elantra for over 20 år siden kan gjerne dra fram det gamle jungelordet; de som ler sist ler aller best.

For denne utgaven av Hyundai Elantra kan nok mange tenke seg:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter