Jeep Wagoneer S blir den 2. elbilmodellen til Jeep, og den er meldt inn i løpet av året. (Foto: Jeep)

Jeep pirrer den elektriske Wagoneer S

Det er duket ikke bare for en, men to nye elbiler som bærer det stolte Jeep-merket. Nå får vi et lite hint om den første, Jeep Wagoneer S.


Over i den store Stellantis-gruppen har merkene fullt fokus på elbiler, og gruppen legger selv til rette for en enorm satsting med fire splitter nye plattformer.

Jeep får selvsagt tilgang på disse, og er dermed godt skodd for en stor elektrisk satsting som allerede i år fører med seg to nye elbilmodeller.

Da vil den helelektriske familien vokse til tre medlemmer, for Jeep er allerede i gang med satsingen gjennom en europeiskrettet modell ‒ Avenger.

Den kompakte elbilen tok ekspertene med storm, og forførte journalistene som kårer årets bil i Europa så mye at den like godt gikk helt til topps. Så ja, Jeep Avenger er den regjerende «årets bil» her på det gamle kontinentet.

Det er all grunn til å tro at de kommende elbilene fra Jeep blir enda bedre, for de har nå nye plattformer som de kan legge i bunn.

Hva eksakt kommende Wagoneer S er basert på er fortsatt ukjent, for Jeep holder fortsatt kortene tett til brystet. Men vi kan jo legge til at STLA Medium skal by på rekkevidder opp mot 700 kilometer, mens STLA Large laget for litt større biler som Wagoneer S lokker med opp til 800 kilometer.

Så ja, det blir spennende å se hva den kommende elbilen faktisk lander på av rekkevidde.

At Jeep nok føler presset er ganske sikkert, for mens Avenger først og fremst er beregnet på Europa blir Wagoneer S den første globale elbilen til Jeep. Først tilgjengelig i USA, der starter salget til høsten, og deretter ut til resten av verden.

Med en ny plattform er selvsagt Wagoneer S bygd helt fra bunn av som en elbil, men Jeep iler til og understreker at «helt i tråd med sitt Jeep-DNA har den enestående fremkommelighet og terrengegenskaper som du forventer av en Jeep».

Som vanlig når det kommer til store amerikanske biler skal det ikke stå på kreftene, og Wagoneer S skal få 600 hestekrefter. Det gjør den faktisk til en sportsbil når det kommer til akselerasjon ‒ 0-100 skal gå unna på rundt 3,5 sekunder. Ganske utrolig for en slik bil.

Videre kan Jeep opplyse at de syv stolpene i grillen for første gang LED-belyst, og sier at et slankt eksteriørdesign viser at denne bilen er supereffektiv også ute på landeveien.

I tillegg til nye plattformer har Jeep også en satsting kalt 4xe som åpner for helelektrisk 4x4, og dette skal sørge for at terrengegenskapene er ivaretatt på aller beste måte. For nei, man skal helst ikke tulle altfor mye med en Jeeps evne til å forsere terrenget.

Den tredje elbilen som er meldt inn i 2024 heter Recon, og ble vist sammen med Wagoneer S i 2022. Dette er en slags elektrisk søster til den populære Wrangler-modellen, og skal i likhet med Wagoneer S først komme til USA og deretter finne veien til resten av verden.

Jeep kjører nå etter en strategiske plan kalt Dare Forward 2030, og målet er at de til slutt skal ha netto null karbonutslipp.

Det skal Jeep Wagoneer S bidra til, og her er en kort og horisontal ertevideo som skal pirre nysgjerrigheten:

Les også:

Debatt