VW Golf var mest solgte bilmodell i Norge i 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017, og i tillegg i 8 andre årstall. I 2018 kom Golf på andreplass bak Nissan Leaf, og i 2019 kan det se ut til at Golf kommer på andreplass, men i år bak Tesla Model 3.
ganske formidabelt. Ettersom VW slutter å produsere e-Golf i uke 24 i 2020, og
Golf VIII ikke kommer som elbil, kan jeg dermed nærmest garantere at VW Golf
ikke kommer tilbake på førsteplassen på salgstoppen i Norge. Joda, den selger nok en del likevel, men for å bli mest solgte
bilmodell i Norge for tiden så må du «være» elbil. Et helt klart bevis for dette er at den mest registrerte
bilmodellen i oktober ble Audi e-Tron. Den tronen kan ID.3 fra VW kapre i 2020, men det får jo
tiden vise. Mye handler om leveringskapasitet.
selv om det ikke er utvendige endringer som preger den nye generasjonen Golf,
her har det meste av nyheter kommet på innsiden, og på mindre synlige plasser
under bilen. Kjøregleden som leveres fra nye Golf er svært god sammenlignet
med tidligere versjoner av bilen, det skjer rett og slett mye med bilen om man
velger kjøremodus «sport» kontra «komfort». En bil som får helt nytt fjæringssystem bør også få helt nye
spesialdesignede felger som støtter opp under kjøreegenskapene. Du har kanskje lest at mange som tester biler synes at Ford
har gode kjøreegenskaper? For eksempel Ford Focus ST. Jeg satt ved siden av en ingeniør fra «driving dynamics»
teamet til middagen – som hadde kommet til VW fra Ford for å få mer kjøreglede
i VW Golf.
svingete veier i Portugal tidligere på dagen, men han og resten av
dynamics-teamet har gjort en meget god jobb! Første Golf VIII som kommer til Norge er en 1.5-liters eTFSI
mildhybrid med 48V batteri 150 hk og 7-trinns DSG. Den kommer i mars 2020, og i
løpet av januar vil prisene på den bli klare. Det blir mulig å bestille bilen
når prisene er klare. Uansett valg av motor så vil den i Norge leveres med DSG automat
som har 7 trinn. Denne hvite du ser på de første bildene her hadde samme
motor, men med manuelt gir og uten mildhybridsystemet, og det var svært
merkbart hvor mye mer «liv» det ble på lave turtall med mildhybridløsningen. Nå er nok hovedhensikten med mildhybrid at man skal få
redusert forbruk, og lavere avgifter, men om du en sjelden gang er på kjøretur
helt alene, så sett den i sportsmodus, og bruk girpadlene bakom rattet. Dersom du da klarer å unngå å glise er du bortskjemt med noe
mye sprekere fra før av, for dette er moro! I løpet av tredje kvartal i 2020 kommer det mange andre
motorer, blant annet innstegsmodellen med 110 hk mildhybrid og Life
utstyrsnivå. Ellers er det Style utstyrsnivå som blir standarden. GTI med 245 hk og R med 333 hk og 4Motion kommer også i
tredje kvartal. Det kommer også 2 ladbare hybrider i tredje kvartal, en med
204 hk som blir hetende Style phev og en med 245 hk som får lov til å få
GTE-navnet. Her snakker vi 60 km elektrisk rekkevidde med
WLTP-målemetoden, noe som gjør at de som har testet ut «ladekøens gleder» med
elbil kanskje vil vurdere denne fordi man kan kjøre elektrisk i hverdagen og
slippe ladekø på langturene, rett og slett fordi man ikke «må» lade for å komme
fram. Det kommer også en 190 hk versjon av mildhybriden som får
4Motion i fjerde kvartal 2020, og når 150 hk-versjonen var såpass artig,
mistenker jeg enda mer moro med 190 hk-versjonen. Om man ikke vil opp på GTI eller R-nivå selvsagt. Golf R får
også 4Motion og 333 hk. Med de kjøreegenskapene Golf 8 nå har fått må jo det
bare bli vilt moro! Elsker du dieselmotor, så blir det ikke mulig å få tak i her
vi bor. Alle kommer med bensinmotorer med eller uten mildhybrid/ladehybrid. Dieselmotor importeres ikke til Norge selv om dieselmotorene
aldri har vært renere enn de er nå. Første Golf kom i 1974, da jeg var 1 år gammel, og VW har
siden den gang solgt 35 millioner Golf. Selv om den i Norge blir detronisert av ID.3 fra
salgstoppen, så er det en viktig og sentral bilmodell for VW ute i den store
verden. Når man får teste de historiske Golfene merker man at det
skjer ganske mye fra en generasjon til neste. Om man liker de endringer som
kommer er jo en annen sak. Jeg vet at flere fortsatt elsker Golf 1 høyest, men jeg har
mer sans for det som er litt nyere og bedre. Designendringene i fronten på Golf VIII har gitt bilen et
ganske mye lavere «vindfang», altså lavere luftmotstand nå, noe som gir lavere
forbruk. Det er de som mener den nå ligner for mye på Polo, men jeg
tenkte ikke på Polo da jeg så bilen. Likte i grunnen designet jeg, og det slutter jeg nok ikke
med om mange skulle mene noe helt annet enn meg. Det er først når du blir med inn i Golf VIII at du får
oppleve de virkelig store endringer. Man merker raskt at det er meget deilige seter, godt ratt,
helt nye skjermer, svært lite tradisjonelle knapper og brytere, og se den
artige lille DSG-automatgirspaken. Joda, jeg vet at alt som er nytt er skummelt, og dette
krever litt opplæring før det blir enkelt og intuitivt igjen, for det gjør det
ganske så raskt. Alexa har flyttet inn i bilen, og du kan snakke med henne og
be henne fikse mer varme på bena, finne nytt mål i navigasjonen og mye som vi
ikke rakk å teste ut. Gleder meg til å bli bedre kjent med Alexa fra Amazon når
jeg kan få testet bilen på kjente norske veier. I Portugal var vi noe avhengige
av navigasjonen, så det å teste og leke med infotainmenten ble litt
nedprioritert. Elseter med minnefunksjon og massasje har jeg vel ikke sett
før i en Golf, men nå er det mulig også her. At setene er ergonomiske var lett
å kjenne! Her sitter man godt. Sliderknapper for temperatur og volum er litt uvant en
stund, før man venner seg til det, det samme med menysystemet i
infotainmentskjermen. Her er det nok lurt å få litt kjapp forklaring, for når vi fant
ut av ting gjennom metoden «learning by doing» så virket ting mer og mer
logiske… bare litt uvant i starten. Navigasjonen får ikke mer enn ok fra meg, jeg likte dårlig
at man skal stappe ekstra piler oppi rundkjøringer uten å zoome tettere på det
som skjer. Instruksjonene var noen ganger totalt overflødige og andre
ganger manglet de totalt, så her har VW litt å jobbe med før bilen leveres ut. Det jeg likte meget godt var at man nå kan få Golf med
head-up display, noe som gjør at man står noe friere når det gjelder utseendet
man velger i instrumentskjermen. En mer generell betraktning om trykkfølsomme skjermer er at
de er utrolig lette å bruke på en modell inne på et hotell, men når man ratter
rundt på svingete og humpete veier i sportsmodus, og girer med padler bakom
rattet, så er en skjerm man må trykke på det siste man ønsker seg. Sliderknapper er vel heller ingen ubetinget stor fordel i
slike situasjoner, eller om man kjører med hansker på om vinteren. Da er det like greit å bli god venn med Alexa, først som
sist tenker jeg! Det er lett å raskt avskrive nye løsninger fordi man ikke
«kan trykke og vri» på samme måte som før, men kan hende er de nye løsninger
med Alexa slik at man ikke trenger det man trengte før? Under de 4 hurtig-knappene og nødblinken finner man 2
mini-USB pugger og ladeplate for mobiler som takler slikt. I videoklippet over her får du se litt nærmere på motorer,
de nye skjermløsningene, og bilen, utvendig og innvendig. Det er ganske mange ulike former for sensorer som kan hjelpe
deg om du ønsker det i Golf 8. Ultralyd i parkeringssituasjoner, radar for å holde avstand
til bilen foran i tillegg til kameraer, GPS og at biler kan kommunisere og
varsle hverandre om hendelser på veien. Du kan velge mellom vanlige LED-lys og LED-Matrix i Golf 8,
og for å forenkle det noe så vil LED-lys slå seg av når det kommer en møtende
bil, og på igjen når den har passert. LED-Matrix derimot vil lyse opp så mange punkter som mulig
maksimalt, og blende ned de punktene der den møtende bilen befinner seg. Dette
er et system som du nesten bare må oppleve på mørklagt vei for å forstå og se
hvordan det fungerer. Ikke vanskelig å like LED-Matrix om man av og til kjører
på vei uten gatelys. Det er første gang at Golf leveres med 2 ulike ladbare
hybrider, en med 204 hk som blir hetende Style phev, og en med 245 hk der det
er elmotoren som leverer de ekstra 41 hk, og den får lov til å arve GTE-navnet
fra Golf 7. Fordeler: Du kan kjøre elektrisk i hverdagen, som er billigere og mer
vennlig for lufta i lokalmiljøet. 60 km etter WLTP-målenormen holder for de
fleste til slikt. Når du skal på langtur og det kanskje til og med er andre
som skal på langtur samme dag, også kalt rushtrafikk, så slipper du å tenke på
eller bekymre deg for ladepause og ladekø. De som har opplevd dette vet hva det
er, og direkte attraktivt vil de neppe definere det som. Det finnes faktisk også folk som har en hytte ved sjøen
eller på fjellet de ikke kan kjøre helt fram til, eller som de kan ikke kan
lade bilen på. De har nok ikke helt omfavnet elbilen riktig enda, men for
disse vil jo ladbar hybrid kunne dekke behovet på en god måte. For de som liker spreke biler, så er jo kreftene fra
elmotoren der på svært lave turtall, før noen turbo rekker å bidra til noe
moro. Dette gir jo da et meget underholdende resultat om man liker noe aktiv
kjøring en gang i blant. Ulemper: Det er ikke billigere å vedlikeholde 2 systemer enn ett
system, selv om det elektriske har få servicepunkter så kan det jo være kjekt å
sjekke servicekostnaden på de 5 første servicer før man «løper og kjøper» en
ladbar hybrid eller en mildhybrid. Om du skal få utnyttet en ladbar hybrid fullt ut bør du ha
en ladeboks på huset, eller der du parkerer. Du bør også gidde å plugge inn bilen før du legger deg, slik
at den er full-ladet og klar til neste dag. Gidder du ikke det, eller kan du
ikke det, så faller drivstoffgevinsten vekk, og gevinsten for miljøet der du
ferdes. Jeg har aldri hatt noe særlig god plass baki en Golf, og
ettersom Golf 8 ikke har vokst i størrelse er det begrensa plass til meg i
baksetet fortsatt. Det blir ikke noe luft mellom knærne mine og forsetet når
forsetet er stilt inn på meg selv, men med en kortere sjåfør enn meg så blir
det plutselig luft mellom mine knær og forsetet. Hodeplassen er også ganske akkurat for min del. Hodet er
ikke oppe i taket, men håret kommer borti, så luftrommet over hodet er ganske
så begrensa for meg. Jeg vil påstå at de fleste personer under 180 cm vil oppleve
baksetet som en grei plass å være. De som sitter bak kan få sin egen klimasone, varme i setene
som er ytterst, og 2x mini-USB ladeporter. Vipper man ned ryggen på midtsetet får man også koppholdere. På bildet er bagasjerommets gulv i øvre posisjon, noe som
gir et ganske flatt innlastingsgulv. Som du ser i videoklippet lenger opp her
kan man flytte gulvet lenger ned, og man har også en del plass under gulvet. Hvor mye plass avhenger litt av om man har reservehjul eller
om man velger en annen løsning. Ifølge tabellen skal bagasjerommet ha plass til
380 liter (ikke 390 som jeg vel sa i videoklippet). Demonstrert over med 2 stk kabinkofferter. Baksetet er delt 40/60, men har en gjennomlastingsluke for
lengre gjenstander i ryggen til midtsetet. Må si jeg ble litt glad i fargen Lemon Yellow, og jeg ble
også glad av kjøreegenskapene som bilen leverer, samt motorkarakteristikken på
mildhybriden med 150 hk som kommer i mars. Jeg gleder meg til å få bli bedre kjent med bilen i Norge,
teste flere av motorene, og ikke minst bli mer kjent med hvor grei Alexa
egentlig er, for vi ble ikke så veldig godt kjent på denne turen. De som har opplevd Golf før bør prøve en tur i nye Golf 8,
for det er en forfriskende opplevelse i denne ganske så elegante bilen i
kompaktklassen. Disclaimer: Vi fikk være med Volkswagen Norge til Portugal for å
teste denne bilen, og har ikke betalt for reise fra/til Norge og opphold i
Portugal selv. Det vi må betale for er reisen i Norge og parkering, samt
ev noe mat på vei til/fra reisemålet. Les flere biltester hos Nybiltester