Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under glatte veiforhold.


Det har vært den reneste ville vesten på norske veier den siste tiden. Grunnen er som vanlig nedbør kombinert med kuldegrader og uforberedte sjåfører. Det er en cocktail som skaper kaos.

Nå liker selvsagt ingen å kjøre på glatta, men noen er mer trygge enn andre også når underlaget blir mer utfordrende. To stikkord her er erfaring og ferdighet.

-->
‒ Vi hadde hatt godt av å friske opp ferdighetene på glatte vinterveier, sier Bård Morten Johansen, fagsjef for trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.

Han har sett tallene fra en undersøkelse gjennomført av Norstat for Frende, og i den svarer hele 56 prosent at de er redde for glatt føre på veiene.

Det er dårlig nytt for mange av dem som har vært på veiene den siste tiden. Snø, sludd og underkjølt regn har nemlig gitt såpeglatte veibaner over store deler av landet.

‒ Glattkjøring heter i dag sikkerhetskurs på bane og skal gi forståelse for risikoen av kjøring på glatt føre, forklarer Johansen.

‒ Dette er ikke som de mer ferdighetsorienterte glattkjøringskursene fra tidligere, men det er tydeligvis ikke nok til å sikre at folk håndterer føret uten å være redde. Hvis folk hadde trent regelmessig på glatt føre hadde de blitt tryggere, men for mange er dette vanskelig fordi mesteparten av kjøringen foregår på bar vei på grunn av salting.

Han får støtte av fagsjef på motor i Frende, Roger Ytre-Hauge.

‒ Ett glattkjøringskurs som fersk sjåfør gjør ikke at du føler deg trygg på glatt føre år etter år. Mange er mest vant til bykjøring og blir sjelden utsatt for speilblanke veier, sier Ytre-Hauge.

Nå hadde ikke Frende trengt en spørreundersøkelse for å skjønne at norske bilister trives dårligere på glatte veier, for det viser også skadestatistikken.

‒ Mange merker det glatte føret først når de kjører på det en tidlig morgen, og bråvåkner. Jeg skjønner at det er skremmende og vanskelig å tilpasse seg på sekundet. Men du må endre kjøringen din når det blir kaldere. Du kan ikke kjøre slik nå som du gjorde på en tørr julidag, påpeker Ytre-Hauge.

Undersøkelsen viser at det faktisk er forskjell på landsdelene.

‒ Innbyggere i Vestland er mest stresset, mens de i Møre og Romsdal har mest roen på glatta, sier Ytre-Hauge.

Frykt, som altså mange føler når det kjører på glatt underlag, kan være en bra ting. Men ikke alltid.

‒ Hvis glatt føre gjør deg mer årvåken, er frykten nyttig. Men blir du lammet av redsel blir du en dårligere sjåfør. Det gjelder å finne balansen, sier Johansen hos Trygg Trafikk.

‒ Jeg blir overrasket hvert år når jeg ser erfarne sjåfører gjøre de samme feilene som året før. Vi ser mange som glemmer å skifte dekk før det er for sent og som kommer med stor fart inn mot kryss. Mange glemmer også å se i speilet når de skal bremse på glatt føre.

Den gode nyheten er at det er mulig å både skaffe seg ferdigheter og erfaring på glatt føre ‒ på en trygg måte.

‒ Du kan ta kontakt med den lokale trafikkskolen din og høre om det finnes muligheter for praktiske kurs og veiledning. NAF driver også med kurs som er rettet mot førere, sier Johansen.

Det viktigste for sjåfører som ferdes på glatte veier er å kartlegge hvor glatt det faktisk er.

‒ De med mest erfaring ser det, men et godt tips er å prøvebremse på et sted der du kjører alene. Klem hardt på bremsen for å få opplevelsen av hvordan det er når grepet er dårligere, sier Roger Ytre-Hauge hos Frende.

‒ Gjør du det, er det enklere å se hvor stor sikkerhetsmargin du trenger til bilen foran når det er glatt.

Tips: Gode råd for kjøring på glatt føre

  • Sørg for at du har gode og riktige dekk
  • Skrap rutene helt fri for is før du kjører, slik at du har god sikt
  • Hold god nok avstand til bilen foran deg
  • Sjekk føret og avpass farten
  • Ro ned og ikke stress – det viktigste er å komme trygt fram
  • Når du kjører bil skal du ikke holde på med andre ting, som for eksempel mobilen

(Kilde: Frende Forsikring)

Les også:

Les mer om:

Nyheter