Det er ikke lenger behov for å kjøre inn en splitter ny bil, og med elbiler trenger man ikke en gang å bekymre seg over oljeskift og andre ting som krever vedlikehold i en forbrenningsmotor.
Men noe bør fortsatt innkjøres, og det er de nye dekkene. Mer spesifikt ‒ de nye piggdekkene. For som vi vet, piggene kan, ja, pigge av, om man ikke tar hensyn når de er helt nye.
-->
‒ Ved å kjøre rolig de første kilometerne så fester piggene seg ordentlig i dekkene, og vil fungere bedre gjennom dekkets levetid, forteller produktsjef for Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
Eksperten anbefaler at man kjører rolig i minst 10 kilometer, men det skader ikke å strekke innkjøringsperioden ut enda litt lenger.
‒ Med rolig kjøring mener vi ikke over 80 km/t, samt at man unngår kraftig akselerasjon, hard bremsing eller for høy fart i svingene, forklarer Knudsen.
‒ Uforsiktig innkjøring vil også føre til at de piggene som ikke faller ut fester seg for høyt i pigghullet. Dermed blir overhenget for høyt og piggen vil lett bøye seg bakover.
Både bøyde pigger og pigger som har løsnet gjør selvsagt piggdekket dårligere, og Continental sier at det heller ikke er mulig å sette inn nye pigger der de gamle satt.
Resultatet kan dermed bli at man rett og slett må kjøpe nye piggdekk, og i en tid hvor det meste har blitt dyrere er dette en utgift man helt klart bør unngå.
‒ Det aller beste er å kjøre inn piggdekkene på bar asfalt, men har det begynt å snø må man uansett ta seg tid til å kjøre inn dekkene, sier Knut Knudsen.
Og legger til:
‒ Det er viktigere enn mange tror.
Og nå vet du iallfall det!
Les også: