Dieselbilene gikk nesten over natta fra å være en bil politikerne
oppfordret til å kjøpe, til en som politikerne nektet å slippe inn i byene på dager
med dårlig luftkvalitet.
Det er noe som heter fly-skam, et begrep de grønne ofte
bruker på mennesker som flyr i et forsøk på å gi de dårlig samvittighet. Disse folkene
mener sikkert at de som kjører dieselbiler også burde skamme seg, altså burde
de ha diesel-skam.
Men det er ikke automatisk riktig.
Det finnes faktisk en offisiell europeisk organisasjon som
tester hvor miljøvennlig bilene er, akkurat som det finnes en som tester hvor
sikre de nye bilene er.
Mange kjenner til Euro NCAP som kollisjonstester nybilene, og
denne organisasjonen har en grønn søster i Green NCAP. Organisasjonen har testlaboratorier
i åtte land, og med tiden skal den også teste den reelle rekkevidden til
elbilene.
Green NCAP er ganske ferske, og offentliggjorde sine første
testresultater i februar. To av et dusin bilmodeller som ble testet den gang
fikk 5 stjerner, Hyundai Ioniq Electric og BMW i3.
Men bak disse to elbilene fulgte faktisk en liten GTI rett i
hælene. Volkswagen Up GTI med manuell girkasse fikk 4 stjerner, og var ganske
så oppsiktsvekkende rett bak de to nullutslippsbilene når det kom til testresultater.
På motsatt ende var VW Golf 1.6 TDI, Fiat Panda 1.0 og den forrige
utgave av Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. Alle disse 0-stjernersbilene vil dog bli
oppgradert når EU strammer miljøskruen ytterligere i september med innføring av
den strengere Euro 6d-temp-standarden, så forhåpentlig blir er disse versjonene
mer miljøvennlig.
Nå har Green NCAP offentliggjort resultatene fra den andre testrunden,
og fem biler har nå blitt testet.
Og var det noen som sa at dieselbilene var noen
miljøsvin?
For to av bilene som nå er testet er dieselbiler, Mercedes-Benz
C220d 4MATIC og Renault Scenic dCi 150. Og begge ble belønnet med godkjente 3
stjerner.
Faktisk oppnådde C220d maksimale 10 poeng i «ren luft»-indeksen, akkurat det samme som elbilen Nissan Leaf. Og det er ganske så oppsiktsvekkende at dieselbilen slipper ut så få giftige gasser, og denne dieselbilen fra Mercedes er den første utenom elbilene som scorer 10 av 10 poeng i dette kategorien.
Med to stjerner forsvant i «energi-effektiv»-delen av
testene, hvor dieselforbruket under bruk gjorde seg tellende.
Men 3 stjerner er uansett godkjent.
Også dieselbilen Renault Scenic dCi 150 fikk 3 stjerner,
sammen med den naturgassdrevne Audi A4 Avant g-tron.
En bil som imponerte ganske så stort var 5. generasjon av Opel
Corsa, og denne er utviklet av de tidligere eierne GM (kommer en ny fra PSA-plattformen
senere i år). Green NCAP sier at 4 stjerner som denne bensinbilen fikk er
ganske så bra, og at den imponerte spesielt rundt utslippene. Corsaen scoret da
også 9 poeng i «ren luft», og er nesten på nivå med elbilene der.
Den femte og siste bilmodellen som ble testet var en Nissan Leaf,
nærmere bestemt versjonen 40 kWh N-Connecta 4x2. Uten lokale utslipp ble det selvsagt
10 poeng i «ren luft», mens den fikk 8,5 poeng i energi-effektiv-indeksen. Det
holdt altså til 5 stjerner og full pott.
Her er hele listen over modeller Green Cap har testet:
Modell | Stjerner | Ren luft | Energi effektiv | Motor |
Nissan Leaf 40Kwh |
10.010 |
8.510 |
El | |
Opel Corsa 1.0 |
9.010 |
6.010 |
Bensin | |
Mercedes-Benz C-Klasse C220d |
10.010 |
5.310 |
Diesel | |
Audi A4 Avant g-tron |
8.710 |
4.710 |
Gass | |
Renault Scenic Blue DCI 150 |
8.610 |
5.910 |
Diesel | |
BMW i3 |
10.010 |
8.510 |
El | |
Hyundai Ioniq Electric |
10.010 |
8.510 |
El | |
VW Up! GTI 1.0 GTI |
9.210 |
6.710 |
Bensin | |
BMW X1 18D |
9.410 |
5.810 |
Diesel | |
Mercedes-Benz A-klasse A200 |
9.410 |
5.210 |
Bensin | |
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost |
8.010 |
4.410 |
Bensin | |
Audi A7 Sportback 50 TDI |
7.310 |
2.510 |
Diesel | |
Subaru Outback 2.5 CVT |
6.510 |
1.810 |
Bensin | |
Volvo XC40 T5 2.0 |
6.810 |
2.310 |
Bensin | |
Fiat Panda TwinAir 0.9 |
0.010 |
6.010 |
Bensin | |
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost |
1.110 |
6.610 |
Bensin | |
VW Golf 1.6 TDI |
3.110 |
6.710 |
Diesel |
Les også: