Ja, dette er en sykkel. Eller?

CityQ er framkomstmiddelet for de som verken ønsker seg en sykkel eller en bil. Hmmm.


En gang i tiden var Norge er tungvekter på sykkelproduksjon,
og allerede sent på 1800-tallet rullet det norskproduserte sykler rundt på
veiene.

Det har vært mange hundre norske produsenter opp gjennom
årene, og i 1932 kom kanskje det aller mest kjente som også hadde en voldsom
selvtillit. Sykkelen het nemlig intet mindre enn «Den Beste Sykkel», mer kjent
under forkortelsen DBS.

-->
Nå er det en ny potensiell norsk tungvekter på tur inn i
ringen, nemlig CityQ.

Dette selskapet nøyer seg ikke med å «bare» å produsere
sykler, for de tenker også på framtidens elektriske mobilitet.

‒ Norge er verdensmestere i bruk av elbil, men det er viktig
at vi også greier å bygge opp en industri og økosystem rundt grønn mobilitet,
sier Morten Rynning, mannen bak CityQ.

Det store problemet med sykkel i Norden er klimaet, og kanskje
spesielt i Norge spiller også topografien inn.

Mange politikere vil få nordmenn over på sykkelen, og med
introduksjonen av elektriske sykler blir dette aktuelt for mange flere enn unge
og spreke folk som sliter seg opp bakkene.

Men klimaet får vi ikke gjort så mye med, og det er kun de aller
mest ivrige som også finner fram tohjulingen midtvinters. Undersøkelser har
tidligere vist at 7 prosent av befolkningen sykler på sommeren, mens dette
faller til marginale 2 prosent om vinteren.

I tillegg prøver flere av byene å begrense bilbruken, så
mange har rett og slett gitt opp bilen som et framkomstmiddel. Det blir for
vanskelig og dyrt.

Da står man igjen med kollektivtrafikken, som mange ikke ser
på som optimalt ‒ spesielt etter covid-19-viruset.

Så hva gjør man da?

Vel, det er her CityQ ser et uforløst potensial.

En sykkel som er en bil. Eller en bil som er en sykkel.

CityQ er en elsykkel, men i motsetning til de vi er
vant til å se har den tak, dører og ser ut som en liten bil. Mange tenker
kanskje mopedbil, men det er den ikke.

Den elektriske sykkelen har pedaler og må tråkkes som en
elsykkel. Toppfart er som loven sier 25 km/t.

Rynning understreker også at i likhet med som cargo-syklene
som stadig flere kjøper som erstatning for bil, kan også CityQ sykles i
sykkelfelt og parkere sammen med andre sykler.

‒ Vi ønsker å bidra til at byene kan erstatte biltrafikk med helårssykling. Da trenger vi slike bil-sykler som gjør sykling mer attraktivt og praktisk ‒ og samtidig reduserer både trafikkproblemene og forurensningen, sier gründeren.

Og ikke tro at dette er et garasjeprosjekt med urealistiske målsetninger.

CityQ har en rekke profiler med på laget, deriblant
tidligere samferdselsminister Ketil Solvik Olsen og eMobility-eksperten Morten
Wiese. De har etablert partnerskap med både Kjeller Innovasjon og Innovasjon
Norge, og internasjonalt jobber de blant annet med Mando, et søsterselskap til Hyundai.

Så de satser virkelig seriøst.

CityQ er 87 centimeter bred, 222 cm lang og 155 cm høy, har én
sitteplass foran og 1 eller 2 (for barn) bak, og har en rekkevidde mellom 70-
og 100 kilometer.

Pilotsykler vil bli tilgjengelig i løpet av året, før produksjonen
etter planen skal ta til i 2021.

Den er kanskje ikke «Den Beste Sykkel», men CityQ gjør iallfall
det de kan for at flere kan ta del i den elektriske mobiliteten ‒ også oppe i
kalde nord.

Les også:

Les mer om:

Nyheter