Ja, dette er en sportsbil fra Toyota

Du har ikke glemt Daihatsu, har du? Merket er nå eid av Toyota, noe som nå har ført til en snodig ny sportsbil.


Det er ikke så veldig lenge siden Toyota bestemte seg for å fornye
satsingen på sportsbiler, noe som blant annet har gitt oss en ny Supra.

Og for å gjøre dette skikkelig har Toyota involvert
avdelingen som også står bak motorsportsatsingen, Toyota Gazoo Racing. I det
navnet finner vi to viktige bokstaver, G og R.

-->
For det drypper litt på klokkeren også, eller skal vi si de «vanlige»
modellene til det japanske produsenten.

Nemlig GR-modellversjoner.

Det første steget er «GR Sport», noe som blant annet har
ført til en Yaris GR Sport og Hilux GR Sport.

Et hakk opp finner vi de rene GR-modellene, slik som for eksempel
GR Supra.

Øverst i kjeden befinner GRMN-versjonene seg, og jaggu
finner vi ikke en Yaris GRMN også. Navnet referer til Gazoo Racing Meister of
Nürburgring, og er ment som en hyllest til testførerne som prøver bilene rundt
Nordschleife på Nürburgring.

Så Toyota satser frisk på litt friskere modellversjoner også, for det drypper ikke bare på Toyota-modellene.

Nå har nemlig Toyota Gazoo Racing funnet ut at de skal leke seg litt med en bil fra Daihatsu også.

Modellen det er snakk om heter Copen, og er en liten snål
sak som, vel ‒ produsenter som Daihatsu kan finne på å lage.

GR-avdelingen har åpenbart falt for den, for nå er det ikke bare en liten, snål sak. Nå er det en sportslig liten snål sak som heter Copen GR Sport.

Som vanlig har GR gått løs på diverse deler for å gjøre
denne mer sportslig, noe som inkluderer understell, oppheng, bremser og styring.

På utsiden har de gitt Copen GR Sport noen sportslige designelementer
og aerodynamiske forbedringer, og på den svarte innsiden finner vi blant annet
mer sportslige recaro-stoler og et sportsratt.

På toppen, bokstavelig talt, har de gitt denne et elektrisk
tak, så det blir nesten som å kjøre kabrioleter fra de dyre merkene dette her.

De sier ingenting om motor eller girkasse, så vi vet rett og
slett ikke om dette er originalt.

Men vi vet at motoren er på hele 660 kubikk, og kommer
enten med en 5-trinns manuell girkasse eller en 7-trinns CVT-kasse med
girhendler bak rattet.

Hestekrefter og 0-100 km/t? Ingen anelse, og det tror vi
kanskje er like greit.

Det er ikke så ofte vi kan skrive om Daihatsu, og spesielt
en som er bittelitt sportslig også, så ja, dette var i grunnen litt morsomt.

Så her har du flere bilder av bilen som kun skal selges i Japan. Skal vi si heldigvis?

Les også:

Les mer om:

Nyheter