Regjeringen har foreslått en moms på elbiler som koster over en halv million kroner, noe som dermed blir en litt magisk grense. Den går kommende Hyundai Ioniq 6 under.
Takket være gode incentiver som blant annet momsfritak har Norge blitt elbilnasjonen alle andre ser til, og det har både ført myndigheter fra andre land og ikke minst bilmerker til vårt lille kongerike helt her oppe i nord.
Men med en ny regjering på plass bestående av Arbeiderpartiet og Senterpartiet er de særnorske fordelene knyttet til elbiler i ferd med å bli historie, og det kan i stedet være duket for særnorske avgifter.
-->
Regjeringen har nemlig foreslått ting som en ny vektavgift og en ny moms som skal treffe summen over 500.000 kroner for elbiler. Dette betyr i praksis at nesten alle nye elbiler som har lang rekkevidde og god plass blir truffet av momsen, samt at absolutt alle nybiler får en ny vektavgift.
Timingen for nye avgifter er særdeles dårlig.
Det er nemlig kaotiske tilstander i bilproduksjonen, for denne er truffet av den perfekte stormen. I flere år har det vært en mangel på halvledere som er viktig for databrikkene som nye biler bruker, krigen i Ukraina skaper ytterligere delemangel og pandemien har selvsagt gitt hindringer både når det kommer til produksjon og levering.
Resultatet av alt dette er at bilmerkene ikke klarer å produsere nok biler til å mette etterspørselen, og det igjen gir ventelister. Og det er dårlig nytt for nordmenn.
Nye avgifter kalkuleres nemlig når de blir registrert, så det spiller liten rolle om bilen er bestilt for ett år siden. Blir den registrert i 2023 og de nye avgiftene er vedtatt må disse betales.
Det er en annen ting som også gjør timingen med nye avgifter svært dårlig. Nordmenn har pent innfunnet seg med elbiler som på langt nær er like praktiske som andre typer biler når det kommer til rekkevidder og drivstoffylling, men har godtatt kompromisset og hjulpet til med overgangen til et renere lokalsamfunn.
Nå som elbilene faktisk begynner å bli konkurransedyktige på disse områdene får altså norske bileiere svi, så det er litt av en «takk for innsatsen» fra myndighetene. Og på toppen innfører nå andre land incentiver for elbiler, så norske bilister havner i en tap-tap-situasjon.
Ja, så er det selvsagt inflasjonen som nå gjør det aller meste dyrere, så man skulle nesten tro at det passet dårlig å innføre nye avgifter akkurat nå. Men det virker ikke som at politikerne bryr seg om akkurat det.
De aller fleste norske bilimportører er nå i denne sure klemmen mellom pris ved bestillingstidspunkt og faktisk pris ved levering, som helt sikkert vil gjøre mange av de som venter på sine nye elbiler ganske så sure. Et av merkene er Hyundai, som har en ganske viktig elbil på vei.
Ioniq 6 skal følge opp den prisbelønte Ioniq 5, og dette er en aerodynamisk sedan på 4,86 meter som selvsagt byr på det aller siste som Hyundai har tilgjengelig.
Når det kommer til rekkevidden går den helt opp til 614 kilometer for versjonen med det store batteriet, 2WD og 18-tommers felger. Den lader også så fort at den kan med full ladehastighet få 351 kilometer med rekkevidde på kun 15 minutter lading.
Den haker altså ut alle de tre tingene som familiene har etterspurt av en elbil. Stor, god rekkevidde og rask lading.
Og Hyundai Norge har åpenbart jobbet hardt for å få elbilen under den magiske grensen på 500.000 kroner, og har klart det.
De opplyser Ioniq 6 Premium, bakhjulstrekk og Long Range-batteripakke som standard starter på 489.000 kroner, og på toppen av dette kommer leveringen. Denne holdes dog utenfor eventuell momsavgift. Hyundai Norge skal komme med full prisoversikt litt senere, for først skal det introduseres en annen utgave som også har fått salgspris ‒ Ioniq 6 First Edition.
Det skal kun 2.500 eksemplarer av denne versjonen til Europa, og Norge har fått en uforholdsmessig stor andel av disse. Så Hyundai sentralt setter åpenbart pris på at Norge har vist vei for elbilene.
600 av First Edition er øremerket Norge, og Hyundai Norge har tidligere opplyst at det er først til mølla-prinsippet som gjelder når de åpner for salget neste uke.
Den første utgaven som etter planen skal være på plass til våren har fått en pris på 545.000 kroner, så denne vil treffes både av en potensiell ny vektavgift og moms.
Vektavgiften som Ap og Sp har foreslått skal slå inn over 500 kilo, og er på 12,50 kroner per kilo. Om vi tar utgangspunktet i en vekt på 2.100 kilo så blir dette 20.000 kroner.
25 prosent moms på 45.000 kroner blir 11.250 kroner, så det betyr at Ioniq 6 First Edition blir rundt 30.000 kroner dyrere om disse avgiftene kommer. Den går dermed fra 545.000 til rundt 575.000 kroner ‒ og det er en sur prisstigning.
I tillegg til Norge er First Edition av Ioniq 6 øremerket landene Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Nederland, så dette blir en ganske så unik utgave her i Europa.
First Edition har firehjulsdrift, er utstyrt med Long Range-batteriet på 77,4 kWh, er skodd med 20-tommers felger og Hyundai byr også på ett års gratis tilgang til lynladenettverket Ionitys Premium-pakke.
Her er bilder av den kommende elbilen fra Hyundai, Ioniq 6:
Les også: