Da Hyundais aller nyeste elbil rullet på land i Norge i mai i fjor, kunne kundene velge en langdistanseversjon med et batteri på 72,6 kWh.
Den offisielle rekkevidden lyder på 481 kilometer for den med kun bakhjulsdrift, mens AWD-versjonen har en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer.
-->
Det er ikke ille, men trenden nå er at de aller nyeste elbilene også snuser på 500 kilometer. Volkswagen har blant annet en versjon av ID.3 med et WLTP-tall på solide 539 kilometer, hele 58 kilometer mer enn Ioniq 5.
At Hyundai sitter på en ganske unik elbil er åpenbart. Ioniq 5 med sine retrolinjer er satt sammen på Hyundai-gruppens spesiallagde elbilplattform kalt E-GMP, og har imponert eksperter over hele verden.
I tillegg til å ha hanket inn en masse priser, er elbilen fortsatt med i kampen om den aller gjeveste ‒ årets bil i verden.
Her kårer 102 biljournalister fra hele verden sin favoritt, og blant de 10 bilene som har tatt seg til semifinalen finner vi også Ioniq 5. Vinneren av «årets bil i verden» blir klar i april.
‒ Ioniq 5 har vært en stor suksess i de 12 månedene som har gått siden lanseringen, både i rene salgstall og som en merkevarebygger, sier toppsjef for produkt og markedsføring i Hyundai Motor Europe, Andreas-Christoph Hofmann.
Og med en verden som stadig blir mer klar for elbiler, sitter det koreanske merket på en gullbil. Men da må den holdes konkurransedyktig.
‒ Konkurransen i segmentet blir stadig tøffere, og vi lanserer dermed forbedringer for å forsvare vår posisjon som en teknologileder i bilindustrien, sier Hofmann.
Hyundai melder nå at 2023-modellen faktisk blir oppgradert, noe som også gjør at batteriet øker i størrelse.
For den store nyheten er nemlig at dette vokser til 77,4 kWh, noe som betyr bedre rekkevidde. Eksakt hvor mye sier ikke Hyundai noe om.
Hyundai introduserer også den viktige forvarmingen av batteriet, noe som gjør at batteriene har optimal temperatur når bilene ankommer laderne. Forvarmingen er koblet til navigasjonen, og åpner for raskere lading.
Kundene kan også velge digitale kameraspeil innvendig og utvendig på utvalgte modeller, samt økt fjæringskomfort og forbedrede kjøreegenskaper via Smart Frequency Dampers.
Når det gjelder de utvendig digitale speilene, er dette noe som de koreanske kundene allerede kan velge. Disse har to fordeler. De er mer aerodynamiske som betyr mer rekkevidde, og bilistene får i tillegg helt klart bilde av situasjonen bakover bilen.
Hyundai melder at den oppdaterte Ioniq 5 blir tilgjengelig for europeiske kunder i 2. halvår 2022, så rett over sommeren bør de første bilene være på plass.
Les også: