Begge bilmerkene sorterer under Hyundai Motor Group som også eier Genesis, og alle tre skal satse ganske så tungt på elbiler.
Nå er både Hyundai og Kia for lengst godt i gang med sine elektriske satsinger, og elbilversjonene av Hyundai Kona og Kia Niro har for lengst inntatt det norske markedet. Men den sørkoreanske gruppen har nå fått et nytt ess i ermet.
-->
De har høstet erfaringene fra tidligere elbiler og laget en helt nytt plattform som nye elbiler skal lages på, og E-GMP (Electric-Global Modular Platform) åpner for 800V høyytelseslading, 2-verislading, lengre avstand mellom for- og bakhjulene og et design som ikke trenger å ta høyde en stor motor og girkasse.
Og E-GMP er allerede klar til å spytte ut to helt nye elbiler, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5. Begge er crossovere i det særs populære C-segmentet ‒ men ser ganske så forskjellig ut selv om de har en ganske lik størrelse.
Mens Ioniq 5 har fått et litt retropreget design ettersom den skal hylle konseptet Pony fra 1970-tallet, ser EV6 litt mer ut som en mer sportslig GT-modell. Også på innsiden er det ganske store forskjeller, selv om de begge har det samme utgangspunktet med en slags frittstående og sammenhengende skjerm foran. Begge har også et bærekraftige interiør hvor det er brukt materialer som for eksempel resirkulerte plastflasker.
Men rent teknisk slektes de altså på hverandre, og begge kommer både som firehjulstrekk og bakhjulstrekk og kan stort sett skilte med de samme batteripakkene, ytelser samt andre tekniske løsninger.
Slik blir det selvsagt når begge bruker samme utgangspunkt, men vi snakker langt fra om noen tvillinger her. Det er to forskjellige merker og to forskjellige elbiler.
Kia avslørte i forrige uke sine priser på EV6, som kommer i tre utgaver. Den billigste kalt EV6 Exclusive starter på 469.900 kroner, mens topputgaven EV6 GT som først kommer i 4. kvartal neste år har en startpris på 599.900 kroner.
Hyundai har nå klar sine priser på Ioniq 5, som åpner sitt ordinære salg 3. mai. Ioniq 5 lanseres fra start med full utstyrspakke som standard, stor batteripakke, og valget mellom bak- og firehjulstrekk.
‒ Ioniq 5 kommer fra start med Premium utstyrsnivå som standard, og Long Range-batteripakken. Kundene kan velge mellom bak- og firehjulstrekk, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Den kommende elbilen er 4,64 meter lang, 1,89 bred og har en akselavstand på 3 meter.
‒ Dette er en stor familiebil i det typiske familie-SUV, eller crossoversegmentet. Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin smarte utforming og enorme akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier Knudsen.
Premium betyr at Hyundai satser frisk ut fra startblokken, for dette er toppnivået til merket. Det meste er altså inkludert, og det eneste som er mulig å hake utover det som er i pakken er 20-tommers felger (19 tommer standard) og et heldekkende Vision Roof-glasstak.
Hyundai Norge sier at Standard Range-batteripakke lanseres på et senere tidspunkt.
‒ Ioniq 5 byr på banebrytende plassutnyttelse, nyskapende teknologi og en rekke helt nye utstyrselementer. Blant annet har bilen et augmented reality (utvidet virkelighet) head-up display på hele 44 tommer, så vel som våre helt nye og fantastisk komfortable avslapningsseter som kan legges tilbake til en nullgravitasjonsposisjon. I tillegg er bilen naturligvis utstyrt med det aller siste av aktive førerassistent- og sikkerhetssystemer, så vel som omfattende lyddemping og komfortelementer som lydanlegg fra Bose, sier Knudsen, og legger til:
‒ Alt er naturligvis inkludert i Premium utstyrsnivå, og med prisene vi presenterer tilbyr vi en meget konkurransedyktig nestegenerasjonselbil i Ioniq 5.
Og tilfeldig eller ikke, Hyundai har presset inngangsprisen rett under Kia EV6. For dette er prisene før levering.
Ioniq 5 Long Range RWD Premium: 464.000 kroner
Ioniq 5 Long Range AWD Premium: 494.000 kroner
20-tommer lettmetallfelger: 5.000 kroner
Vision Roof: 15.000 kroner
I likhet med Kia EV6 vil også Hyundai inkludere et 12 måneders Ionity-abonnement i prisen til Ioniq 5, noe som gjør at de fullt ut kan utnytte 800 volt ladeteknologi til kun 1,65 kroner per kW (priser april 2021). Dette abonnementet er en del av Charge MyHyundai, og gir rabatterte ladepriser i hele Europa.
Salget åpner førstkommende mandag, men markerer faktisk ikke starten for den nye elbilserien til Hyundai kalt Ioniq. De har nemlig kjørt en salgs førpremiere med spesialversjonen Ioniq 5 Project 45 i fem europeiske land, hvor Norge stakk av med hele 42 prosent av de 3.000 bilene som var tilgjengelig. I Norge kunne Hyundai melde om ville tilstander, og det tok «bare minutter» ifølge importøren før alle bilene var solgt.
Nå får altså alle de som eventuelt ikke fikk napp første gang en ny mulighet, og her er bilder av den kommende elbilen Ioniq 5:
Les også: