– Det må bli slutt på «ville-vesten»-tilstandene som frislippet i taximarkedet har tillatt. Taxikundene må bli klar over hvilke rettigheter de har for å unngå en unødvendig høy regning etter taxituren, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i forrige uke.
Han ladet altså seksløperen, og den nye sheriffen i drosjenæringen har fyrt av det første skuddet. Nemlig innføring av makspriser når folk praier en taxi.
Regjeringen sier at tiltaket skal hindre at drosjekunder i sentrale områder får urimelige og uforutsigbare priser på sine drosjereiser. For ja, dette har vært et problem, og selv korte turer har medført store kostander for de mest uheldige kundene.
Bransjen selv har vært lite villig til å rydde opp, så da tar altså regjeringen selv grep.
Utfordringen har vært at mange av de som praier drosje fra gate og holdeplass ikke kjent med prisen på forhånd, i motsetning til de som har booket en taxi gjennom for eksempel en app eller på telefon.
Her har useriøse aktører utnyttet situasjonen og tatt seg urimelig godt betalt.
– Regjeringen har satt i gang et omfattende arbeid for å øke seriøsiteten i drosjebransjen, og dermed sikre kundene et bedre drosjetilbud, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).
‒ En maksimalpris vil gi kundene trygghet for at de ikke må betale urimelig høye priser når de praier drosje fra gate eller holdeplass.
De midlertidige maksimalprisene for praiing av drosje innføres fra 1. januar.
‒ Sammen med regjeringens andre tiltak overfor bransjen, skal maksimalprisen bidra til å luke ut useriøse aktører fra markedet, sier Nygård.
‒ Vi har blant annet gjeninnført krav om fagkompetanse hos innehavere av drosjeløyve, krav om sentraltilknytning og krav om bankgaranti.
Den nye forskriften gjelder kun for sentrale områder, ettersom det allerede er maksimalpriser for drosjetransport i kommuner med lav befolkning og befolkningstetthet, forklarer regjeringen.
De forklarer også at maksprisen er satt hakket over snittprisen blant drosjeselskaper som opererer i sentrale områder.
– Det er alltid utfordrende å finne riktig prisnivå. For høye maksimalpriser kan føre til at drosjeselskapene koordinerer sine priser på et høyt nivå, sier Myrseth.
‒ Settes maksimalprisene for lavt kan det føre til at drosjetilbudet svekkes. Vi har sett hen til priser blant flere drosjeselskaper i sentrale områder, og til innspillene vi fikk i høringsrunden, når vi har fastsatt prisnivået.
Regjeringen har jobbet mye med å forbedre forholdene i drosjebransjen. I sommer la Drosjeutvalget opprettet i 2022 frem sin andre og endelige delutredning, og de foreslo ytterligere tiltak som forhåpentlig skal øke seriøsiteten i bransjen.
‒ Maksimalprisene skal i utgangspunktet gjelde i ett år, frem til regjeringens øvrige tiltak overfor drosjebransjen har blitt innført og fått effekt, sier Myrseth.
‒ Har ikke disse tiltakene tilstrekkelig effekt før forskriften er planlagt avsluttet, vil vi vurdere å forlenge forskriften.
Den nye sheriffen har også noen gode råd, så her er samferdselsministerens fem tips til godt taxivett:
- Bruk app når du bestiller taxi. Da har du full kontroll på prisen.
- Velg akkurat den taxien du vil i køen. Du må ikke velge den taxien som står fremst – det er du som kunde som bestemmer hvilken bil og hvilket taxiselskap du vil kjøre med.
- Du har krav på et uoppfordret pristilbud. Får du ikke et pristilbud? Be om et. Husk at det er den laveste prisen som gjelder når du er fremme. Hvis taksameterprisen er lavere enn pristilbudet du fikk fra sjåføren, er det taksameteret som gjelder – og vice versa. Slik unngår du prissjokk ved ankomst.
- Styr unna taxier som ikke har taklampe, løyvenummer på siden av bilen eller taksameter – dette er igjen påbudt.
- Gi tilbakemelding. Er du ikke fornøyd med turen? Klag! Er du fornøyd? Skryt!
Fakta: Nivået på maksimalprisene
Maksimalprisene består av flere ulike takster. Det er blant annet egne takster for start av drosjereiser (starttakster), for antall kilometer kjørt (avstandstakst), og for antall timer kjørt (tidstakst).
Nivået på takstene i forskrift om midlertidige maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn som ikke er forhåndsbestilt, er satt med utgangspunkt i forskrift om takstberegning og maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn (maksimalprisforskriften). Ettersom de midlertidige maksimalprisene skal gjelde for kommuner med større befolkning eller befolkningstetthet, har vi vurdert det som nødvendig å gjøre enkelte tilpasninger.
I maksimalprisforskriften er det to avstandstakster; én lav takst for de første 10 kilometer av reisen, og én høy takst for kjøring utover 10 kilometer. Ettersom de midlertidige maksimalprisene skal gjelde for tettbebygde områder, hvor den enkelte drosjereise typisk er kortere, vil en lav avstandstakst på de første 10 kilometerne ha en større innvirkning på aktørens inntjening. I den nye forskriften er det derfor en felles avstandstakst for hele reisen, som er satt lik gjennomsnittet av de to avstandstakstene i maksimalprisforskriften.
I forbindelse med høringen av forskriften, mottok vi flere tilbakemeldinger om at takstene i maksimalprisforskriften er for lave for drosjeaktører i sentrale områder. På bakgrunn av høringsinstansenes innspill, og en gjennomgang av prisene til flere drosjeselskaper som opererer i sentrale områder, er start- og tidstakstene i den nye forskriften satt 30 % høyere enn i maksimalprisforskriften. Med dette er både start-, tids- og avstandstakstene noe høyere enn gjennomsnittsprisene blant drosjeselskaper som opererer i sentrale områder.
Kilde: Regjeringen
Les også: