Nye biler ble dyrere 1. januar. Det skyldes nye avgifter, og den mest kontroversielle er en moms rettet mot de tidligere momsfrie elbilene. Dette var ventet, men at den skulle slå inn på allerede 500.000 kroner var en overraskelse. Det betyr at mange av de populære elbilene blir momsbelagt.
En annen ny avgift treffer alle nybilene, enten det er en ny bensinbil, en hybrid eller en elbil. Det er en ny avgift som slår inn over 500 kilo, og hvert kilo over dette gir 12,50 kroner i avgift. En bil som veier 2.000 kilo får dermed 18.750 kroner i den nye vektavgiften.
-->
Både momsen og vektavgiften kommer på toppen av nybilprisen, for dette er noe som bilkjøperen selv må betale for. Men når Volvo nå lanserer sine 2024-modeller blir ikke disse dyrere grunnet den nye vektavgiften og innstrammingene i vektfradraget.
Volvo Norge sier nemlig at kundene slipper denne prisstigningen.
‒ Med dette tilbudet kan vi tilby våre ladbare hybrider til gunstige priser også i 2023, og kundene blir skånet for avgiftsøkningene, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
‒ Dette vil gjøre våre ladbare hybrider attraktive for kunder som ikke er klare for å kjøpe elbil ennå.
Dette tilbudet inkluderer alle 2024-modeller som blir kjøpt og levert i år, opplyser Volvo Norge.
Dagens ladehybrider har blitt et godt alternativ til elbiler, for den elektriske rekkevidden har økt fra år til år.
For Volvos del har for eksempel nye S60 en oppgitt rekkevidde på hele 91 kilometer, mens den nye XC60 har en WLTP-rekkevidde på 79 kilometer. Den tidligere ladehybriden av XC60 hadde 53 kilometer elektrisk rekkevidde.
2024-modellene får også raskere lading, fra 3,6 kW til 6,4 kW, noe som kutter ladetiden fra rundt 5 timer og ned til rundt 3 timer.
‒ Bilene har allerede fått mye lengre elektriske rekkevidde og sterkere elektrisk motor. Med raskere hjemmelading blir bilene enda mer praktiske for folk som ønsker å kjøre elektrisk i hverdagen, påpeker Trosby.
At Volvos ladehybrider er et godt alternativ til elbiler har tidligere undersøkelser vist. Volvo har tidligere sjekket hvor mye av turen som gikk på ren strøm, og svaret var rundt halvparten av kjøringen ble gjort uten bruk av forbrenningsmotoren.
‒ Nordmenn er de Volvo-kundene som kjører mest på strøm i hele verden, og vi vet at de lader veldig ofte, sier Trosby.
Volvo har allerede et par elbilmodeller på markedet og har på gang et nytt elektrisk flaggskip gjennom modellen EX90, og skal fase ut alle andre typer biler inn mot 2030.
‒ Vi forventer en gradvis utfasing av ladbare hybrider fram mot 2025, men vi er ikke helt der ennå. Ladbare hybrider har en relevant og miljøvennlig lavutslippsteknologi for de som trenger lang rekkevidde i hverdagen og som har mobilitetsbehov som elbilene på markedet ikke kan levere på ennå. Eksempelvis om man bor i Distrikts-Norge, sier Trosby.
I tillegg til nye EX90 skal også Volvo vise fram en kompakt el-SUV i år, og denne skal være litt mindre enn dagens biler i 40-serien.
I mellomtiden dukker 2024-utgavene av ladehybridene opp, og dette er de veiledende prisene for disse:
S90 Recharge T8 fra 829.900 kroner. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 879.900 kroner.
V90 Recharge T6 fra 769.900 kroner. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 899.900 kroner.
V60 Recharge T6 fra 654.900 kroner. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 784.900 kroner, samt T8 Polestar Engineered fra 834.900 kroner.
XC90 Recharge T8 fra 1.099.900 kroner. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 1.139.900 kroner.
XC60 Recharge T6 fra 829.900 kroner. Toppvariant (T8 Ultimate) fra 959.900 kroner, samt T8 Polestar Engineered fra 979.900 kroner.